Research code: A-10-829-2

XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی
چکیده:   (39 مشاهده)
چکیده:
مقدمه:
ادراک زمان مقوله ای پیچیده است، که کنجکاوی هوشمندانه ی بشر را برای دستکاری علمی و شناخت آن به راه می اندازد. این مطالعه با هدف بررسی اثرات ذهن آگاهی بر ادراک زمان و امواج مغزی با به کار بردن تکلیف دوقستی زمانی و ثبت امواج مغزی به طور همزمان با روش آزمایشی گروهی انجام شد.  ذهن اگاهی برگرفته از فایل­های صوتی تمرینات ذهن‌آگاهی ویلیامز و پنمن بود.
روش کار:
این تحقیق با روش آزمایشی با گروه کنترل و اندازه‌گیری قبل و بعد از ارایه­ی متغیر مستقل انجام شد. این مطالعه از پاییز 1397 تا 1399 به طول انجامید. محل اجرای پژوهش دفتر کار خصوصی پژوهشگر بود. نمونه گیری از میان 143 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات، به طور تصادفی انجام شد. از این میان 31 نفر دانشجوی لیسانس که از نظر سلامت روانی و بیماری­های مغزی توسط مصاحبه­ی بالینی ساختار یافته برای اختلال­های روانپزشکی DSM-5 (SCID-5-CV) ارزیابی شدند و از نظر توانمندی ذهن آگاهی متوسط بودند به دو گروه آزمایش 16 و کنترل 15 نفر تقسیم شدند. برای گروه آزمایشی فایل صوتی 13 دقیقه­ای ذهن آگاهی و کنترل فایل صوتی خنثی ارائه شد. تکلیف دو قسمتی زمان و ثبت توسط دستگاه آمپلی فایر mitsar 19 کاناله، و توان امواج مغزی در باندهای فرکانسی دلتا، تتا، آلفا، بتا و گاما قبل و بعد از ارائه متغیر مستقل در دو گروه در کانال­های C3، C4، Cz، F3، F4، Fz و Pz محاسبه شد تجزیه وتحلیل اماری با روش  ANCOVA،MANCOVA و نرم افزر spssنسخه 24 انجام شد.
یافته­ها:
نتایج نشانگر افزایش توان بتا، دلتا و تتا در کانال­های مختلف بود. تغییرات توان آلفا به صورت متعارض به دست آمد. امواج گاما و اندازه شاخص تتا به بتا کاهش معناداری در گروه آزمایش داشتند. یافته­های رفتاری نشانگر افزایش تعداد پاسخ­های طولانی (Persentage Long response) و کاهش نقطه دوقسمتی زمان (Bisection point) بود.
نتیجه گیری:
با توجه به یافته­ها می­توان اینگونه استنباط کرد که متغیر ذهن آگاهی با تغییر در اندازه­های الکتروفیزیولوژیک فوق که نشانگر کاهش برانگیختگی، افزایش تمرکز به درون، افزایش مهار حرکتی و افزایش آگاهی بدنی و تنظیم هیجانی است در فرآیند پردازش شناختی ادراک زمان مؤثر بوده و موجب بیش تخمینی در ادراک زمان می­شود.


     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1400/8/3 | انتشار: 1400/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb