Dehghan F, Behnia F, Amiri N, Pishyareh E, Safarkhani M. The Effectiveness of Using Perceptual-Motor Practices on Behavioral Disorder among Five to Eight Year Old Children with Attention Deficit Hyper Activity Disorder. Advances in Cognitive Sciences 2010; 12 (3) :82-96
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-125-fa.html
دهقان فائزه، بهنیا فاطمه، امیری نسرین، پیشیاره ابراهیم، صفرخانی مریم. بررسی تأثیر استفاده از تمرینات ادراکی – حرکتی بر اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت سالۀ مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیشفعالی. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (3) :82-96
URL: http://icssjournal.ir/article-1-125-fa.html
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، پژوهشکده علوم شناختی، پردیس، ایران.
چکیده: (3598 مشاهده)
هدف: این مطالعه تأثیر استفاده از مهارتهای ادراکی- حرکتی را بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت سالۀ مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیشفعالی بررسی کرده است.
روش: در این پژوهش که از نوع شبهتجربی است، ۲۶کودک پنج تا هشت سالۀ مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی مراجعهکننده به چهار مرکز کاردرمانی، به صورت تصادفی، به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامۀ کانرز والدین، سیاهۀ رفتاری کودکان، آزمون کفایت حرکتی بروینینکس- اوزرتسکی بود. پس از اجرای مداخله که شامل شش هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بود، از مادران دو گروه آزمایش و شاهد خواسته شد مجدداً سیاهۀ رفتاری کودکان را تکمیل کنند. برای ارزیابی پس از مداخله، از آزمون مقیاس حرکتی کودکان بروینینکس اوزرتسکی برای کودکان استفاده شد.
یافته ها: پس از پایان دورۀ مداخله، تمام حیطه های مهارتهای ادراکی- حرکتی (مجموع حرکات درشت، جمع حرکات ظریف، هماهنگی اندام فوقانی و نمرۀ کلی آزمون) بهبود و در حیطۀ مشکلات رفتاری (اضطراب، مشکلات اجتماعی، مشکلات توجه، رفتارهای پرخاشگری، مشکلات دیگر) میانگین گروه آزمایش کاهش قابل ملاحظه ای نشان داد. در حیطۀ حرکات ظریف و نمرۀ کلی آزمون کفایت حرکتی بروینینکس- اوزرتسکی در گروه شاهد نیز بین پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری دیده شد. در اختلالات رفتاری هم نتایج نشاندهندۀ کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب بود.
نتیجه گیری: بهنظر میرسد که بهبود مهارتهای حرکتی کودکان این مطالعه باعث شده است که این کودکان در موقعیتهای بازی، تحصیلی و فعالیتهای روزانه احساس کفایت و شایستگی بیشتری کنند. میزان کسب موفقیتهای بیشتر، شکستهای کمتر و در نتیجه ارزیابیهای مثبت تر، به کاهش پرخاشگری، اضطراب، مشکلات دیگر و به طور کلی مشکلات رفتاری کودکان این مطالعه منجر شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1389/3/1 | پذیرش: 1389/5/1 | انتشار: 1389/7/1