دوره 23، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 58-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinkhani K, Ghasemi M, Hejazi M. Development of an educational package based on the cognitive components of critical thinking, problem-solving and metacognition and its effect on students' resilience. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (2) :47-58
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1243-fa.html
حسین خانی خلیل، قاسمی مسعود، حجازی مسعود. تدوین بسته آموزشی مبتنی بر مولفه‌های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت و تاثیر آن بر تاب‌آوری دانش‌آموزان. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (2) :47-58

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1243-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه روان‌شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده:   (2813 مشاهده)
مقدمه: تاب­‌آوری به عنوان یک متغیر انگیزشی_عاطفی نقش مهمی در مقابله با مشکلات استرس و اضطراب در محیط مدرسه و دانشگاه دارد. بسته فراشناختی به عنوان یکی از بسته­‌های آموزشی موثر بر متغیرهای تحصیلی، از سه مؤلفه تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت تشکیل شده است. هدف پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی مولفه­‌های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت و تاثیر آن بر تاب­‌آوری دانش­‌آموزان بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون­­_پس­‌آزمون، با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­‌آموزان دختر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 99-1398 بود که از میان آنان 40 دانش‌­آموز به روش نمونه­‌گیری خوشه­‌ای چند مرحله­‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌ آزمایشی و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارده گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس 25 گو‌ی‌ه­ای تاب­‌آوری (CD-RIS) بود. بسته روان­شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت طی 17 جلسه 90 دقیقه­‌ای به صورت دو جلسه در هفته برای دانش­‌آموزان گروه آزمایش در نظر گرفته شد، اما برای گروه کنترل آموزشی در نظر گرفته نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم‌­افزارSPSS-24  تحلیل شد. 
یافته­‌ها: یافته­‌ها نشان داد که بسته آموزشی مولفه­‌های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر تاب­‌آوری دانش‌­آموزان تاثیر دارد. به عبارت دیگر، میزان تاب‌­آوری در افرادی که در جلسات آموزشی مولفه­‌های شناختی شرکت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری داشت (05/0>P).
 
نتیجه­‌گیری: با توجه نتایج این پژوهش، می­‌توان بسته آموزشی مولفه­‌های شناختی را به عنوان تسهیل‌­کننده در امر یادگیری و عاملی موثر در افزایش تاب­‌آوری دانش‌­آموزان پیشنهاد داد، به طوری که به صورت عملی در مراکز مشاوره و مراکز درمانی کارگاه­‌ها و دوره‌­های آموزشی مولفه‌­های شناختی برای مشاوران مدارس و والدین در نظر گرفته شود.
 
متن کامل [PDF 855 kb]   (655 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1399/11/7 | پذیرش: 1399/12/14 | انتشار: 1400/6/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb