دوره 23، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 157-168 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SUMS.REHAB.REC.1398.021


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabiee M, Khormaee A, Nami M, Moloodi A. Comparing the ability of motor simulation in dyslexic and typical children during action verbs processing. Advances in Cognitive Sciences. 2021; 23 (2) :157-168
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1238-fa.html
طبیعی مریم، خرمایی علیرضا، نامی محمد، مولودی امیرسعید. مقایسه توان شبیه‌سازی حرکتی کودکان نارساخوان با کودکان طبیعی هنگام پردازش افعال حرکتی. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (2) :157-168

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1238-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، بخش زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- دانشیار زبان‌شناسی، بخش زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3- استادیار علوم اعصاب، گروه علوم اعصاب، دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4- استادیار زبان‌شناسی، بخش زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (1670 مشاهده)
مقدمه: موضوع مهم در دستور ساخت­‌مدار جسمی‌­شده این است که سیستم­‌های ادراکی و حرکتی نقشی اساسی در عملکردهای عالی شناختی نظیر حافظه، درک زبان و شبیه­‌سازی ذهنی دارند. طبق اطلاعات به دست آمده از مطالعات رفتاری و عصب­‌شناختی مشخص شده است که یادآوری تجارب حرکتی منجر به فعال­سازی مکانیسم­‌های شناختی مسئول اجرای حرکت مشابه می­شود و بنابراین بخش­‌های حرکتی مشابه در مغز فعال می­‌شوند. از این رو، سؤال مهمی که پیش میآید این است که تا چه حد نقص در مهارت حرکتی میتواند بر شبیهسازی حرکتی حین پردازش زبان اثرگذار باشد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی_تحلیلی از نوع مقایسه­‌ای بود. در این پژوهش 17 دانش­‌آموز نارساخوان (5 دختر و 12 پسر) 8 تا 13 ساله از مراکز اختلال یادگیری شهر شیراز با داشتن معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و با همسالان طبیعی خود مورد مقایسه قرار گرفتند. جهت انتخاب نمونه­‌ها، از مصاحبه بالینی، مقیاس هوش وکسلر و آزمون ادراکی_حرکتی بندر گشتالت استفاده شد.
یافتهها: داده­‌های به دست آمده از آزمون شبیه­‌سازی حرکتی حاکی از تفاوتی معنادار میان نمرات پردازش افعال همخوان (001/0P<)، ناهمخوان با اجرای حرکت عضو مشابه (001/0P<) و ناهمخوان با اجرای حرکت عضو متفاوت (001/0P<) در دو گروه آزمایش و کنترل بود.
نتیجهگیری: یافته­‌های پژوهش بیان­گر آن است که تجارب جسمی­‌شده نقش بسیار مهمی در پردازش زبان ایفاء می­‌کنند و نقص در مهارت حرکتی می­‌تواند تاثیراتی منفی بر فعال­سازی شبیه‌­سازی حرکتی داشته باشد که این موضوع تاییدکننده ماهیت جسمی­‌شده زبان و ارتباط میان زبان با دیگر مهارت­های شناختی است.
متن کامل [PDF 862 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی
دریافت: 1399/10/17 | پذیرش: 1400/2/6 | انتشار: 1400/6/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb