Research code: 3522/01
Ethics code: IR.UT.PSYEDU.REC.1399.029

XML English Abstract Print


1- پردیس البرز دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (38 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر در جهت بررسی عوامل مؤثر بر کمک­طلبی دانش­آموزان در دو سطح دانش­آموز و والدین بود. روش کار: بدین منظور 400 دانش­آموز دختر دوره اول دبیرستان (پایه هفتم و هشتم) در 16 کلاس مدارس مختلف به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. دانش­آموزان، پرسشنامه­های کمک­طلبی  Ryan و Pintrich(1997) و جهت­گیری هدفی دانش­آموزان و والدین Midgley و همکاران (2000) را تکمیل نمودند. یافته­ها: یافته­های حاصل از تحلیل چند سطحی و بر طبق مدل غیرشرطی، 27 درصد از واریانس کمک­طلبی توسط عوامل سطح خانواده و 73 درصد توسط عوامل سطح دانش­آموز تبیین می­شود که نشان دهنده­ی تغییرپذیری کافی متغیر وابسته در بین سطوح مختلف است و کاربرد روش تحلیل چند سطحی برای داده­ها لازم و مفید است اما با ورود پیش­بین­های سطح دانش­آموز و خانواده و بررسی رابطه آنها با متغیر وابسته، میزان تبیین در مدل کامل در مورد متغیرهای سطح دانش آموز به 6 و در مورد سطح خانواده به 18 تغییر یافت هرچند معناداری آزمون­های عرض­ازمبدا و واریانس بین­کلاسی و درون­کلاسی نشان داد که کمک­طلبی چه قبل از ورود متغیرها و چه بعد از ورود متغیرهای دو سطح دارای تغییرپذیری کافی می­باشد. در سطح دانش­آموز، متغیرهای جهت­گیری هدفی تبحری و اجتناب­عملکرد به طور معناداری کمک­طلبی را پیش­بینی کرد (001/0>P). جهت­گیری هدف تبحری و عملکردی والدین در سطح خانواده پیش­بین معناداری برای کمک­طلبی در این سطح بود (001/0>P). نتیجه­گیری: به دلیل معناداری مثبت جهت­گیری هدف تبحری والدین، شایسته است تا در خانواده­ها شرایطی فراهم شود تا دانش­آموزان بر جهت­گیری هدف تبحری تاکید کرده و در مواجهه با تکالیف یادگیری دشوار از کمک­طلبی بهره بگیرند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/7/23 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1400/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb