Ethics code: IR.IAU.QOM.REC.1398.012

XML English Abstract Print


1- گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2- استاد عصب شناسی، دانشکده توانبخشی دانشگاه ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (175 مشاهده)
ﻫﺪف: در این پژوهش به ﺑﺮرﺳﯽ اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر فعالیت افزایش یافته ی شناختی، هیجانی و عصبی- عضلانی در افسردگی سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف می پردازیم. روش: در این مطالعه که با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل اجرا شد،30 سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف ساکن آسایشگاه سالمندان کهریزک با داشتن ملاک های ورود به مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. ﺷﺮﮐﺖﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﭘﺮﺳشنامه ی ﻣﻌﺎیﻨﻪی ﻣﺨﺘﺼـﺮ وﺿـﻌﯿﺖ رواﻧـﯽ ، افسردگی، انزوای اجتماعی را ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﺮدﻧﺪ. برنامه ی بازتوانی در 18 ﺟﻠﺴﻪی یﮏ ﺳﺎﻋﺘﻪ، ﻃﯽ ﻫﺸـﺖ ﻫﻔﺘـﻪ و دو ﺗـﺎ ﺳﻪ ﺑﺎر در ﻫﻔﺘﻪ اﺟﺮا شد. دادهﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ کوواریانس ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪ. یﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: یﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺣـﺎﮐﯽ از آن ﺑـﻮد ﮐـﻪ ﮔـﺮوه آزﻣـﺎیﺶ ﭘـﺲ از دریﺎﻓﺖ ﻣﺪاﺧﻠﻪی ﺑﺎزﺗﻮاﻧﯽﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ، درﻣﻘﺎیﺴﻪ ﺑﺎ ﮔـﺮوه ﮐﻨﺘـﺮل، ﺑﺮاﺳـﺎس ﻧﻤـﺮات ﻣﻌﺎیﻨـﻪ ی وضعیت روانی(,P£0/0124.30 F=)، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎدار عملکرد شناختی مطلوب تر؛  ﻧﻤـﺮات افسردگی (,P£0/0117.67 F=)، میزان افسردگی کمتر؛ ﺑﺮاﺳـﺎس ﻧﻤـﺮات انزوای اجتماعی(,P£0/0128.58 F=)، انزوای اجتماعی کمتر داشتند. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﻧﺘﺎیﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ نشان داد که ﻣﺪاﺧﻠﻪی ﺑﺎزﺗﻮاﻧﯽﺷﻨﺎﺧﺘﯽ مبتنی بر فعالیت افزایش یافته ی شناختی، هیجانی و عصبی- عضلانی در بهبود عملکرد شناختی،کاهش افسردگی و انزوای اجتماعی ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اختلال شناختی خفیف موثر است. همچنین مربع ایتای جزئی(اندازه اثر) برای تأثیر متغیر مستقل در متغیر وابسته برابر 0.524 است که نشان می دهد 52 درصد تغییرات در متغیر وابسته توسط متغیر مستقل تبیین می شود. یعنی آموزش مبتنی بر فعالیت افزایش یافته شناختی ، هیجانی و عصبی عضلانی توانسته است 52 درصد در عملکرد روزانه سالمندان (MCI) تأثیرگذار باشد. بنابراین؛ این بسته ی آموزشی طراحی شده احتمالا میتواند به صورت نرم افزاری که اثر ترکیبی متغیرهای این تحقیق را در بر می گیرد، طراحی گردد و افراد بیشتری تحت درمان با این بسته قرار گیرند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1398/12/23 | پذیرش: 1400/4/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb