دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1389 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 100-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouri A, Mehrmohammadi M. Critical Explanation of the Place of Neuroscience in the Field of Educational Knowledge and Practice. Advances in Cognitive Sciences 2010; 12 (2) :83-100
URL: http://icssjournal.ir/article-1-110-fa.html
نوری علی، مهرمحمدی محمود. تبیین انتقادی جایگاه علوم اعصاب، در قلمرو دانش و عمل تربیت. تازه های علوم شناختی 1389; 12 (2) :100-83

URL: http://icssjournal.ir/article-1-110-fa.html


1- برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2631 مشاهده)
رشد سریع فنون تصویربرداری عصبی در سال­های اخیر، امکان فوق ­العاده­ای برای پژوهشگران فراهم کرده است تا فهم بهتری از ساختار و کارکرد مغز انسان به‌دست آورند. در پرتو بهره ­گیری از این فن‌آوری­ های تصویربرداری عصبی پیشرفته، یافته­ های پژوهشگران حیطۀ مغز، در زمینۀ تفکر، هیجان، انگیزش، یادگیری و رشد، موجی از بینش­ های جدید به دنبال داشته که تبیین­ های موجود دربارۀ موضوعات تربیتی را تحت تأثیر جدی قرار داده است. از این رو، بسیاری از متخصصان علوم اعصاب و تربیت ادعا می­کنند که برقراری پیوند بین علوم اعصاب و علوم تربیتی می­تواند نقش عمده­ ای در بهبود دانش، سیاست و عمل تربیتی ایفا کند. کاربرد و دلالت­ها و کاربرد­های تربیتی معتبر استنباط شده از یافته ­های علوم اعصاب نیز از این ادعا حمایت می­کنند؛ اما با وجود این، به نظر برخی منتقدان، رابطۀ میان کارکردهای عصبی و عمل تربیتی بسیار محدود و شکاف بین علوم اعصاب و علوم تربیتی به قدری زیاد است که امکان برقراری پیوند مستقیم بین آنها وجود ندارد و باید رشته­ های دیگری همچون «روان­شناسی شناختی» و یا «علوم اعصاب‌شناختی» واسطۀ برقراری این پیوند شوند. اما از چشم‌انداز تربیتی، ماهیت دانش تربیت به عنوان یک دانش کاربردی ایجاب می­کند که برای دستیابی به اهداف تربیتی، از علوم اعصاب نیز همچون سایر علوم توصیفی (از قبیل روان­شناسی و جامعه­ شناسی) استفاده شود که این امر از طریق استخراج دلالت‌ها و کاربردهای تربیتی معتبر از مبانی اعصاب شناختی تربیت محقق خواهد شد. بنابراین، ایجاد پیوند بین این دو دانش هم ضروری و هم امکان­ پذیر است، چرا که می‌توان در تعامل و تلفیق با «فلسفۀ تربیتی»، «جامعه­ شناسی تربیتی»، و «روان­شناسی تربیتی» از «اعصاب‌شناسی تربیتی (علوم اعصاب تربیتی)» هم برای بهبود دانش، سیاست و عمل تربیت بهره گرفت. با این وجود، مهم‌ترین اصل درخور توجه در این ارتباط، اصل هوشیاری و احتیاط در تفسیر و استفاده تربیتی از یافته­ ها­ی پژوهش مغز است که  تحقق این امر هم مستلزم فراهم کردن زمینۀ تعامل و مشارکت سازنده و واقعی بین دانشمندان و پژوهشگران علوم اعصاب و تربیت و تلفیق علوم اعصاب شناختی و علوم اعصاب تربیتی در برنامه‌های درسی علوم ­تربیتی و تربیت معلم است
متن کامل [PDF 947 kb]   (940 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/12/1 | پذیرش: 1389/2/1 | انتشار: 1389/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb