Daneshmand S M, Towhidi A, Tajrobehkar M. The effectiveness of working with collage on preschool children’s cognitive-visual function. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (2) :144-156
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1052-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2- دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
3- استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده: (3816 مشاهده)
مقدمه: کار با کلاژ یک نوع سبک هنری است که با چسباندن و کنار هم چیدن اشیاء مختلف سر و کار دارد. این روش نه تنها روشی درمانی و پیشگیرانه از بروز برخی از اختلالات روانی است، بلکه روشی جهت تقویت تواناییهای مغزی از جمله کارکرد شناختی_دیداری است. هدف پژوهش، بررسی اثربخشی کار با کلاژ بر کارکرد شناختی_دیداری کودکان و مقیاسهای آن نظیر ادراک بینایی، حافظه بینایی، توانایی بنیادی بینایی بود.
روش کار: روش پژوهش آزمایشی، از نوع پیشآزمون، پسآزمون به همراه گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه پژوهش تمامی کودکان دختر و پسر پیشدبستانی شهر کرمان بودند که از میان آنها 40 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه 20 نفری آزمایش (10 دختر و 10 پسر) و کنترل (10 دختر و 10 پسر)، جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه تحت آموزش کلاژ طراحی شده توسط پژوهشگر (با اقتباس از بسته آموزشی توحیدی و همکاران) قرار گرفتند. روی هر دو گروه آزمایش و کنترل آزمون نگهداشت دیداری Benton به عنوان پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. دادهها با استفاده کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که تاثیر آموزش کلاژ بر مؤلفههای کارکرد شناختی_دیداری در سه مقیاس ادراک بینایی (0001/0=P ،40=2η)، حافظه بینایی (0001/0=P ،54=2η) و توانایی بنیادی بینایی (0001/0=P ،39=2η) معنادار بود.
نتیجهگیری: به ویژه با توجه به انجام مرحله پیگیری و ماندگاری اثربخشی مداخله، نتیجه گرفته میشود که کار با کلاژ روشی مناسب جهت بهبود کارکرد شناختی_دیداری کودکان است و از کلاژ میتوان به عنوان روشی در جهت افزایش تواناییهای شناختی آنها استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1398/10/10 | پذیرش: 1400/1/29 | انتشار: 1400/6/2