1- کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
چکیده: (3301 مشاهده)
مقدمه: عدم تمرکز با وجود عوامل مزاحم یکی از نشانگان نقص توجه است و شبیهسازی آنها در محیط واقعیت مجازی میتواند در کاهش حساسیت نسبت به آنها و بهبود نقص توجه مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی و رواییسنجی بسته نرمافزاری مبتنی بر واقعیت مجازی برای کاهش اثر عوامل حواسپرتی و بهبود نشانگان نقص توجه بود.
روش کار: در این پژوهش یک بسته نرمافزاری واقعیت مجازی شامل 18 فیلم کوتاه پانورامیک با سناریوهای مشخص تدوین شد. برای سنجش اعتبار محتوایی از بین متخصصان نقص توجه و واقعیت مجازی، 10 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و نرمافزار در اختیار آنها قرار گرفت و ضریب توافق کاپا تحلیل شد. برای اجرای مقدماتی، از بین دانشآموزان دختر مبتلا به نقص توجه کلاس ششم ابتدایی اصفهان، یک نمونه 14 نفری به شیوه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله به مدت 9 هفته و 18 جلسه برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. پرسشنامه SNAP-IV توسط والدین آزمودنیها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل و نتایج با استفاده از آزمون منویتنی در نرمافزار SPSS-23 تحلیل شد.
یافتهها: ضریب کاپای 83/0 نشاندهنده اعتبار محتوایی روش مزبور است. نتایج آزمون منویتنی بیانگر تأثیر نرمافزار فوق بر بهبود نشانگان نقص توجه دانشآموزان بود (232/3-=F و 001/0P=).
نتیجهگیری: فناوری واقعیت مجازی با شبیهسازی عوامل مؤثر در بروز حواسپرتی در یک بستر مجازی و نیز با قابلیت شخصیسازی محیط بر اساس نیازهای بیمار میتواند در بهبود نشانگان نقص توجه در کودکان موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز دریافت: 1398/2/21 | پذیرش: 1399/2/2 | انتشار: 1399/7/10