مقالات پذیرفته شده                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (235 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی، یکی از مهمترین توانایی های شناختی برای موفقیت کودکان است که نقص در آن منجر به شکست می شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش سبک اسناد خوش بینانه بر خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان پایه چهارم شهر اصفهان بود. روش: طرح پژوهش، تجربی با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل بود. پس از غربالگری برمبنای تست هوش Cattell(1973)، چک لیست نارساخوانی بذر افشان مقدم(1376)، آزمون خواندن و نارساخوانی کُرمی نوری و مرادی(1384) و پرسشنامه سبک اسنادی کودکان Seligman(1984) از جامعه دانش آموزان پسر پایه چهارم شهراصفهان، 60 نفر  به شیوه تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس 30 نفر به صورت تصادفی به گروه آزمایش و کنترل عادی و30  نفر به گروه آزمایش و کنترل نارساخوان گمارده شدند.. بعد از اجرای پیش آزمون شامل آزمون خودکارآمدی Bandura(2006) و ارایه آموزش سبک اسناد خوش بینانه، پس آزمون و پیگیری  1 ماهه اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش سبک اسناد خوش بینانه در پس آزمون و پیگیری بر خودکارآمدی عمومی و زیرمقیاس مهارتهای اجتماعی و واکنشهای هیجانی گروههای آزمایش موثر بوده است (p<0/05)؛ همچنین، این آموزش در پس آزمون و پیگیری بر خودکارآمدی تحصیلی گروه عادی و خودکارآمدی خواندن گروه نارساخوان موثر بوده p<0/05))، ولی بر خودکارآمدی خواندن گروه عادی و خودکارآمدی تحصیلی گروه نارساخوان تاثیر نداشته است (p>0/05). نتیجه گیری: آموزش سبک اسناد خوش بینانه، قادر به ارتقای خودکارآمدی پسران عادی و نارساخوان است و از این برنامه می توان در جهت ارتقای خودکارآمدی کودکان بهره برد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1398/1/14 | پذیرش: 1399/3/19 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb