دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 52-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

DOI: 10.30699/icss.21.2.52


XML English Abstract Print


1- 1. دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
2- 2. استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
3- 3. دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (1576 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی مداخلات آموزش واج‌آگاهی بر بهبود حافظه کاری دانش‌آموزان با مشکلات خواندن انجام گرفت.
روش­ کار: به این منظور 30 دانش‌آموز دختر پایه اول ابتدایی که بر اساس چک ‌لیست نارساخوانی علایم مشکلات یادگیری را داشتند به روش هدفمند گزینش و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جای گرفتند. افراد گروه آزمایش در 13 جلسه 80 دقیقه‌ای بر اساس برنامه تدوین شده آموزش‌های واج‌شناختی دریافت نمودند. نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون شرکت­ کنندگان دو گروه با آزمون‌های آگاهی واجی سلیمانی_دستجردی (1384) و حافظه‌ی‌کاری وکسلر جمع‌آوری شد.
نتایج: داده‌های حاصل از اجرای آزمون‌ها با روش تحلیل کوواریانس، اثربخشی مداخلات واج‌شناختی بر حافظه کاری را تایید کردند (0/001P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی مداخلات واج‌شناختی در حافظه کاری و نقش هم زمان در بهبود خواندن می‌توان ادعا کرد پرداختن به آموزش‌های واجشناختی در طول سال اول تحصیل و یا حتی پیش از دبستان ضروری می‌نماید.  
 
متن کامل [PDF 1336 kb]   (477 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/7 | پذیرش: 1397/6/1 | انتشار: 1398/6/30