دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 54-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
2- دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2581 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی ارزیابی معلم از  عملکرد دانش‌آموز در دروس تاریخ، اجتماعی، دیکته و انشاء با استفاده از آزمون توانایی‌های شناختی میکر بود.
روش: ۶۰ نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر کلاس‌های چهارم و پنجم ابتدایی به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمون توانایی‌های شناختی میکر روی کلیه نمونه‌ها انجام شد و به‌علاوه عملکرد دانش‌آموزان در دروس مربوطه در یک مقیاس لیکرتی از یک تا پنج به وسیله معلم ارزیابی شد. برای تحلیل داده‌ها از روش آماری رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. متغیرهای پیش‌بین در پژوهش حاضر، زیرمقیاس‌های ۲۶ گانه آزمون میکر و متغیر ملاک ارزیابی معلم بود.
یافته‌ها: تحلیل رگرسیون نشان داد که بهترین متغیرهای پیش‌بین ارزیابی معلم از دانش‌آموز در درس‌های تاریخ و اجتماعی به‌ترتیب زیرمقیا‌س‌های CMU)) (شناخت واحدهای معنایی) (<۰/۰۰۱
pCSS (شناخت‌ نظام‌های نمادی) (<۰/۰۱p) و NSS (تولید همگرای نظام‌های نمادی) (<۰/۰۵p) و بهترین متغیرهای پیش‌بین ارزیابی معلم از دانش‌آموز در دیکته و انشاء به ترتیب زیرمقیاس‌های  NST)) (تولید همگرای تبدیلات نمادی) (<۰/۰۰۱pNSS (<۰/۰۱pCMU  (<۰/۰۵pCSS (<۰/۰۵p) و DFU (تولید واگرای واحدهای تصویری) (<۰/۰۵p) بود.
نتیجه‌گیری: با استفاده از زیرمقیاس‌های آزمون میکر می‌توان توانمندی‌های دانش‌آموزان را شناسایی نمود و چنانچه در این زمینه‌ها نواقصی وجود داشته باشد با مداخله به‌موقع و آموزش نسبت به رفع آنها اقدام کرد.
متن کامل [PDF 152 kb]   (509 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/7/29 | پذیرش: 1385/10/1 | انتشار: 1386/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.