دوره 16، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 24-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، گروه روان شناسی کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار روان شناسی، گروه روان شناسی بالینی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1122 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی انجام گرفت.
روش
: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی در پایه های اول تا سوم ابتدایی شهر اصفهان بودند که در محدوده سنی شش تا هشت سال و یازده ماه قرار داشتند. این دانش آموزان از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. با استفاده از آزمون هوشی کتل فرم الف، دانش آموزان در دو گروه تیزهوش و عادی جای داده شدند. حجم نمونه در هر گروه ۶۰ نفر و مجموع کل نمونه۱۲۰دانش آموز بود. برای اندازه گیری زبان بیانی و دریافتی از آزمون رشد زبان
(Test of Language Development)TOLD-P(۳)  استفاده شد.
یافته‌ها
: داده های بدست آمده از روش همبستگی پیرسون نشان داد که بین زبان بیانی و دریافتی در دو گروه عادی و تیزهوش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی بود.
نتیجه گیری:  با وجود بیشتر بودن ضریب همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان تیزهوش نسبت به دانش آموزان عادی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. نتایج بر اساس بنیادهای نظری مورد بحث قرار گرفت.
متن کامل [PDF 326 kb]   (753 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/4/26 | پذیرش: 1392/10/26 | انتشار: 1393/4/2