دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 13-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (1130 مشاهده)

هدف: بررسی اثر مداخلات عصب‌روان­شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار ناتوانی­های یادگیری ریاضی.
روش: جامعۀ آماری پژوهش را دانش‌آموزان پسر سوم دبستان (سال تحصیلی ۸۹۸۸با ناتوانی ­های یادگیری ریاضی تشکیل می­ دادند. برای اجرای این پژوهش، ۳۰ کودک دچار ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوۀ نمونه­گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله­ ای انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه­ آزمایشی (۱۵ نفر) و شاهد (۱۵ نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش مداخلات عصب‌روان­شناختی انجام شد. ابزارهای پژوهش آزمون عصب‌روان­شناختی نپسی، مقیاس هوش کودکان وکسلر، آزمون اران کی‌مت و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. داده­ ها با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات عصب‌روان­شناختی بر عملکرد تحصیلی این دانش‌آموزان تأثیر دارد.
نتیجه‌گیری
: مداخلات عصب‌ روان­شناختی همانند مهارت­ های زیربنایی یادگیری ریاضی می­تواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانی ­های یادگیری ریاضی باشد.
 

متن کامل [PDF 206 kb]   (925 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۹/۸/۱ | انتشار: ۱۳۸۹/۱۰/۱