دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 91-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
4- دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
چکیده:   (1769 مشاهده)
مقدمه: مسئله موفقیت و عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم‌­ترین دغدغه‌­های هر نظام آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­‌شناختی در مدرسه بر عملکرد تحصیلی دانش­‌آموزان دبیرستان­‌های شهرستان لارستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی_تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه­ پژوهش شامل کلیه­ دانش‌­آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر لارستان در نیمسال اول سال تحصیلی 1398-1397 بود. از میان این دانش‌­آموزان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌­ای 400 دانش­‌آموز انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه­‌های هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­شناختی در مدرسه استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از آزمون همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه بوسیله SPSS-24 استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان دادند عملکرد تحصیلی را میتوان با ترکیب خطی متغیرهای پیشبین، ‌پیشبینی نمود. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، 22 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی به کمک متغیرهای پیش­‌بین (هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­‌شناختی در مدرسه) قابل پیش‌­بینی است.
نتیجه‌­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، توجه به حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­‌شناختی در مدرسه دانش‌­آموزان می­‌تواند حاوی نکات مفیدی به منظور بهبود وضعیت آموزشی و عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان باشد. لذا ضروری است که مدارس و مراکز مشاوره با توجه به عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان و آگاهی از عوامل موثر بر آن، برنامه‌های خاص، مدون و دقیق را تدوین نمایند تا با ایجاد زمینه­ مناسب برای به فعلیت رساندن استعداد‌های بالقوه دانش‌­آموزان، زمینه رشد و شکوفائی هر چه بیشتر آنها فراهم گردد.
متن کامل [PDF 855 kb]   (535 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/1/9 | پذیرش: 1400/2/27 | انتشار: 1400/8/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.