دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 55-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaezi S, Akbarnataj Bisheh K, Kazem Fakhri M. Effectiveness of group acceptance and commitment therapy on emotion regulation, psychological capital and coping strategies of students. Advances in Cognitive Sciences 2021; 22 (4) :46-55
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1169-fa.html
واعظی سمانه، اکبرنتاج بیشه کلثوم، فخری محمدکاظم. اثربخشی گروه ‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سرمایه روان‌شناختی و راهبردهای مقابله‌ای دانشجویان. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (4) :46-55

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1169-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- استادیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (2225 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه محیطی چالش‌­انگیز است که می­‌تواند واکنش­‌های متفاوتی را در دانشجویان ایجاد کند. از طرفی، فقدان مهارت­‌ها و توانایی­‌های عاطفی، روانی و اجتماعی دانشجویان را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیب­‌پذیر نموده و آنها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار می­دهد. هدف این پژوهش، مطالعه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم­ هیجان، سرمایه­ روان­‌شناختی و راهبردهای مقابله­‌ای­ دانشجویان بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون_پس‌­آزمون و دوره پیگیری با گروه کنترل بود. یک نمونۀ 50 نفری از دانشجویان دختر دانشگاه­های آمل در سال تحصیلی 98-1397 به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه ­درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد هفته­‌ای یک بار در 12 جلسه 90 دقیقه­‌ای برای گروه آزمایش برگزار گردید اما گروه گواه مداخله­‌ای دریافت نکرد. ابزار شامل پرسشنامه­ تنظیم هیجان فرم کوتاه ( Garnefskiو Kraaij، 2006)، پرسشنامه سرمایه­ روان­‌شناختی (Luthans و همکاران، 2007) و پرسشنامه راهبردهای مقابله­‌ای (Folkman وLazarus ، 1988) بود.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سرمایه­‌های روان­‌شناختی و راهبردهای مقابله­‌ای دانشجویان مؤثر بوده است (0001/0­<­P) و این اثربخشی در مرحلۀ پیگیری نیز بر هر سه متغیر پایدار ماند (0001/0P<).
نتیجه­‌گیری: با توجه به تأثیر قابل توجه درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان، سرمایه روان­‌شناختی و راهبردهای مقابله‌­ای دانشجویان، استفاده از این روش­‌های مفید به کلیه مشاوران و دست­‌اندرکاران درمان­‌های روان­‌شناختی و مسئولین دانشگاه­‌ها توصیه می­شود.  
 
متن کامل [PDF 801 kb]   (654 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1399/5/30 | پذیرش: 1399/7/7 | انتشار: 1399/11/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb