دوره 21، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 45-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi F, Nezakat-Alhosseini M, Safavi S. Eeffect of working memory capacity and augmented feedback on learning a shooting task. Adv Cogn Sci. 2019; 21 (1) :45-58
URL: http://icssjournal.ir/article-1-980-fa.html
کریمی فریبا، نزاکت الحسینی مریم، صفوی شیلا. اثر ظرفیت حافظه کاری و بازخورد افزوده بر یادگیری تکلیف تیراندازی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (1) :45-58

URL: http://icssjournal.ir/article-1-980-fa.html


1- کارشناسی ارشد تربیت بدنی، گرایش رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
2- دانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
3- استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (535 مشاهده)
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر نوع بازخورد بر یادگیری تکلیف تیراندازی با تفنگ بادی در افراد با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین انجام شد.
روش: پژوهش از نوع نیمه تجربی، روی40 دانشجو (میانگین سنی2/5±20/65) دانشگاه اصفهان انجام شد. آزمودنی‌ها بر اساس نمره نمایه حافظه به دو گروه نمایه حافظه کاری بالا و پایین تقسیم شدند. تکلیف آزمودنی‌ها، تیراندازی با تفنگ بود. ابزارهای تحقیق آزمون فراخنای ارقام وکسلر بزرگسالان و نرم افزار اسکت بود که به ترتیب برای سنجش نمایه حافظه­ کاری و ارائه بازخورد حاصل از اجرا استفاده شد. در مرحله اکتساب، هر یک از آزمودنی‌ها، سه بلوک 10 کوششی را تمرین و بازخورد حاصل از نتیجه و اجرا دریافت کردند. در مراحل یادداری فوری و تاخیری یک بلوک 10 کوششی را اجرا کردند.
یافته ها: داده‌ها با استفاده از روش‌ آماری واریانس با اندازه گیری های تکراری و واریانس دو طرفه تجزیه و تحلیل شد.
 نتیجه گیری: نتایج مرحله اکتساب نشان داد، میانگین امتیاز شلیک گروه­ های ظرفیت حافظه کاری بالا و بازخورد حاصل از نتیجه به طور معناداری بیشتر از گروه های حافظه کاری پایین و بازخورد حاصل از اجرا بود. در مرحله یادداری فوری و تأخیری در گروه حافظه­ ی بالا، میانگین امتیاز شرکت کنندگان با بازخورد حاصل از اجرا  به ­طور معناداری بیشتر از میانگین امتیاز شرکت کنندگان با بازخورد حاصل از نتیجه و در گروه حافظه­ ی پایین، میانگین امتیاز شرکت کنندگان با بازخورد حاصل از نتیجه به طور معناداری بیشتر از میانگین امتیاز شرکت کنندگان با بازخورد حاصل از اجرا بود. بنابراین به نظر می رسد ظرفیت حافظه کاری افراد می‌تواند بر یادگیری تکالیف حرکتی در طی ارائه بازخورد اثرگذار باشد.
متن کامل [PDF 615 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb