دوره 6، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1383 )                   جلد 6 شماره 3 و 4 صفحات 93-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raeesi F, Hashemi Sheykh Shaabani E, Fatehizadeh M. The Relationship Between Educational Self - Handicapping and Mastery, Performance Focus and Performance Avoidance in Students, Parents, and Classroom. Advances in Cognitive Science. 2004; 6 (3 and 4) :93-101
URL: http://icssjournal.ir/article-1-96-fa.html
رئیسی فاطمه، هاشمی شیخ شبانی اسماعیل، فاتحی زاده مریم. رابطه خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان با اهداف تسلط، عملکرد‌گرا و عملکردگریز دانش‌آموز،والدین، معلم و کلاس. تازه های علوم شناختی. 1383; 6 (3 و 4) :93-101

URL: http://icssjournal.ir/article-1-96-fa.html


1- تربیت معلم فاطمه زهرا، تهران،ایران.
2- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3- دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (272 مشاهده)
هدف: در این پژوهش، سؤال‌ها و فرضیه‌هایی مطرح شده است که مهمترین آنها عبارت است از بررسی رابطه بین اهداف یادگیری (دانش‌آموز، خانواده، معلم و کلاس) با خود ناتوان‌سازی.
روش: در این پژوهش مقطعی تحلیلی، جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان پایه اول تا سوم دوره متوسطه شهر اصفهان تشکیل دادند. حجم نمونه پژوهش ۱۹۰ دانش‌آموز دختر و پسر بود  که از ۲۰ مدرسه شهر اصفهان به شیوه تصادفی مرحله‌ای، از بین دانش‌آموزان پنج ناحیه شهر انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده، مجموعه مقیاس‌های الگوهای یادگیری سازگار بود.
یافته‌ها: نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن بود که متغیرهای اهداف تبحری دانش‌آموز، اهداف عملکرد گریزی دانش‌آموز، اهداف تبحری کلاس، اهداف عملکرد گریزی کلاس و به طور جداگانه رابطه معنی‌داری با خود ناتوان‌سازی پسران دارند. سایر نتایج نیز نشان داد که در گروه دانش‌آموزان دختر اهداف تبحری دانش‌آموز،‌ اهداف عملکرد کلاس و اهداف تبحری والدین به طور مجزا، رابطه معنی‌داری با خود ناتوان‌سازی دارند. ضمناً، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که پسران به طور معنی‌داری بیشتر از دختران از راهبردهای خودناتوان‌سازی استفاده می‌کنند.
نتیجه‌گیری: بهتر است نظام آموزشی به گونه‌ای تغییر یابد که اساس ارزشیابی آن میزان رشد صلاحیت‌ها و تسلط افراد بر موضوع یادگیری باشد و نه رتبه و نمره، و نیز بر فرآیند پیشرفت دانش‌آموزان و در نظر گرفتن پاداش برای رشد میزان یادگیری و کنجکاوی آنها تمرکز شود.

 
متن کامل [PDF 254 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۳/۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۸۳/۵/۱ | انتشار: ۱۳۸۳/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb