مقالات پذیرفته شده                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (164 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اختصاصی‌سازی حافظه سرگذشتی بر افسردگی و نشخوارفکری‌اشتراکی در دانشجویان دختر افسرده دانشگاه اصفهان‌ در سال تحصیلی 96-97 است. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با پیگیری دو ماهه است و در آن از دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شدهاست. تعداد 20 نفر از دانشجویان دختر افسرده به شیوه هدفمند انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار‌داده‌شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، پرسشنامه نشخوارفکری اشتراکی (CQ) است. گروه آزمایش آموزش اختصاصی‌سازی‌ حافظه سرگذشتی را به مدت 5 جلسه هفتگی، دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافته‌ها: برطبق نتایج، آموزش اختصاصی‌سازی‌حافظه سرگذشتی منجر به بهبود افسردگی در مرحله پسآزمون (05/0>p) و پیگیری (05/0>p) در گروه آزمایش شده‌است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که آموزش اختصاصی‌سازی‌حافظه سرگذشتی تأثیر معناداری بر نشخوارفکری اشتراکی گروه آزمایش در مرحله پسآزمون و پیگیری نداشته است. نتیجه‌گیری: به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش اختصاصی‌سازی‌حافظه سرگذشتی روش مؤثری برای کاهش افسردگی است و با توجه به سهولت و تعداد کم جلسات این آموزش، می توان از آن در کنار سایر درمان‌ها برای کاهش آسیب‌پذیری به افسردگی سود جست.
 
     
موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb