دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeilian N, Dehghani M, Moradi A R, Khatibi A. Attention bias and working memory in people with borderline personality symptoms with and without non-suicidal self-injury. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 22 (1)
URL: http://icssjournal.ir/article-1-916-fa.html
اسماعیلیان نسرین، دهقانی محسن، مرادی علیرضا، خطیبی علی. سوگیری توجه و حافظه کاری در افراد دارای نشانه های اختلال شخصیت مرزی با و بدون سابقه خودجرحی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (1)

URL: http://icssjournal.ir/article-1-916-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه خوارزمی
3- دانشگاه بیرمنگام انگلستان
چکیده:   (666 مشاهده)
مقدمه: اختلال شخصیت مرزی یک اختلال مزمن روان شناختی با عدم تنظیم هیجانی، خودجرحی و روابط بین فردی ناکارآمد است که ممکن است بر اثر نقص در کارکردهای شناختی ایجاد شده باشد. پژوهش­های زیادی، فرآیندهای عصب­شناختی این اختلال را بررسی کرده اند، اما تاکنون هیچ پژوهشی سوگیری توجه، حافظه کاری و ارتباط آن با نشانه ­های اختلال شخصیت مرزی را مورد بررسی قرار نداده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سوگیری توجه و حافظه کاری در افراد دارای نشانه­ های اختلال شخصیت مرزی با و بدون سابقه خودجرحی انجام شد. روش: افراد دارای نشانه ­های اختلال شخصیت مرزی با سابقه خودجرحی (39 نفر)، افراد دارای نشانه ­های اختلال شخصیت مرزی بدون سابقه خودجرحی (47 نفر) و افراد سالم (46 نفر) به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه­های اضطراب و افسردگی بک، نشخوار خشم، حساسیت به طرد، تکلیف شناختی کاوش نقطه و حافظه کاری را کامل کردند. یافته ها: افراد دارای نشانه ­های اختلال شخصیت مرزی با و بدون سابقه خودجرحی سوگیری توجه بیشتری به خشم و درد نشان داده و در بیرون راندن چهره های خشم و درد، و وارد کردن شادی به حافظه کاری آهسته تر از گروه سالم عمل می­ کنند. بین نشخوار خشم، حساسیت به طرد و نشانه­های اختلال شخصیت مرزی با زمان واکنش به محرک های هیجانی خشم و درد نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. نتیجه ­گیری: یافته­ های این پژوهش شواهدی برای نقص توجه و حافظه کاری فراهم می­کند و می­تواند به بالینگران و پژوهشگران برای طراحی تمرین­هایی جهت برطرف ساختن نقص توجه و حافظه کاری این افراد کمک کند.  
متن کامل [DOCX 85 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1398/1/16 | پذیرش: 1398/4/3 | انتشار: 1399/3/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb