دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 94-107 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali N, Esmaeili F, Seifpour S, Khorami A, Anvar S, Talkhabi M, et al . Effect of Socratic dialogic teaching on sixth grade students' attention and academic achievement. Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (2) :94-107
URL: http://icssjournal.ir/article-1-883-fa.html
نوری علی، اسمعیلی فتانه، سیف پور سامان، خرمی آناهیتا، انور سمیرا، تلخابی محمود، و همکاران.. مطالعه تاثیر تدریس گفت و شنود سقراطی بر عملکرد توجه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (2) :94-107

URL: http://icssjournal.ir/article-1-883-fa.html


1- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
2- کارشناسی ارشد مطالعات ذهن، مغز و تربیت، ایران
3- کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، ایران
4- دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتیو روان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
5- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
6- کارشناسی آموزش ابتدایی، تهران، ایران
7- کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، تهران، ایران
چکیده:   (1317 مشاهده)
مقدمه: روش گفت و شنود سقراطی یکی از روش‌های موثر آموزش است که شواهد پژوهشی مستحکمی در حمایت از تاثیرات مثبت آن بر بهبود یادگیری و مهارت‌‌های تفکر دانش‌آموزان وجود دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر تدریس گفت و شنود سقراطی بر عملکرد توجه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی اجرا شد.
روش‌کار: این پژوهش با اتخاذ یک رویکرد آمیخته (ترکیبی از روش آزمایشی و روش پدیدارشناسی ) اجرا شد. شرکت‌کنندگان در پژوهش 24 دانش‌آموز پسر پایه ششم ابتدایی بودند که در گروه آزمایش (روش گفت و شنودی) و گروه کنترل (روش غیر گفت و شنودی) مشارکت داشتند. برای سنجش عملکرد توجه از آزمون شبکه­‌های توجه و آزمون توجه پایدار و برای سنجش پیشرفت تحصیلی از آزمون عملکرد تحصیلی استفاده شد. در حین اجرای آزمون شبکه­‌های توجه، پتانسیل­‌های وابسته به رخداد نیز ثبت گردید. مصاحبه نیمه ساختاریافته نیز برای توصیف تجربه معلمان و دانش‌آموزان گروه آزمایش در پایان دوره آموزش اجرا شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­‌ها نشان داد که در ابعاد مختلف متوجه، تنها در مولفه حذف کلی آزمون توجه پایدار تفاوت معناداری در عملکرد توجه دانش‌­آموزان دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. اما، در همه مواد عملکرد تحصیلی به جزء ریاضیات تفاوت معنادار مشاهده شد. نتایج ERPs نشان داد که تاثیر دامنه تکلیف ناهمخوان در الکترود FZ و تاخیر تکلیف خنثی در الکترود CZ در مولفه P200 در نمرات پس‌آزمون گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است. اما، میان عناصر اندازه­‌‌گیری شده مولفه N200 تفاوت معناداری مشاهده نشد. دادههای کیفی حاصل از مصاحبه نیز نقش روش گفت و شنود سقراطی در بهبود توجه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را تایید نمود.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش از تاثیرات مثبت تدریس با روش گفت و شنود سقراطی در بهبود برخی جنبه‌های توجه و عملکرد تحصیلی حمایت می‌کند. این تاثیرات به احتمال زیاد ناشی از ماهیت پرسش­گرانه فضای یادگیری گفت و شنود است که دانش‌آموزان را ترغیب می‌کند تا پیوسته فرایندهای توجه خود را مدیریت و نظارت نمایند.
متن کامل [PDF 1238 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb