دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 94-107 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali N, Esmaeili F, Seifpour S, Khorami A, Anvar S, Talkhabi M, et al . Effect of Socratic dialogic teaching on sixth grade students' attention and academic achievement. Adv Cogn Sci. 2019; 21 (2) :94-107
URL: http://icssjournal.ir/article-1-883-fa.html
نوری علی، اسمعیلی فتانه، سیف پور سامان، خرمی آناهیتا، انور سمیرا، تلخابی محمود، و همکاران.. مطالعه تاثیر تدریس گفت و شنود سقراطی بر عملکرد توجه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (2) :94-107

URL: http://icssjournal.ir/article-1-883-fa.html


1- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
2- کارشناسی ارشد مطالعات ذهن، مغز و تربیت، ایران
3- کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، ایران
4- دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتیو روان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
5- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
6- کارشناسی آموزش ابتدایی، تهران، ایران
7- کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، تهران، ایران
چکیده:   (873 مشاهده)
مقدمه: روش گفت و شنود سقراطی یکی از روش‌های موثر آموزش است که شواهد پژوهشی مستحکمی در حمایت از تاثیرات مثبت آن بر بهبود یادگیری و مهارت‌‌های تفکر دانش‌آموزان وجود دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر تدریس گفت و شنود سقراطی بر عملکرد توجه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی اجرا شد.
روش‌کار: این پژوهش با اتخاذ یک رویکرد آمیخته (ترکیبی از روش آزمایشی و روش پدیدارشناسی ) اجرا شد. شرکت‌کنندگان در پژوهش 24 دانش‌آموز پسر پایه ششم ابتدایی بودند که در گروه آزمایش (روش گفت و شنودی) و گروه کنترل (روش غیر گفت و شنودی) مشارکت داشتند. برای سنجش عملکرد توجه از آزمون شبکه­‌های توجه و آزمون توجه پایدار و برای سنجش پیشرفت تحصیلی از آزمون عملکرد تحصیلی استفاده شد. در حین اجرای آزمون شبکه­‌های توجه، پتانسیل­‌های وابسته به رخداد نیز ثبت گردید. مصاحبه نیمه ساختاریافته نیز برای توصیف تجربه معلمان و دانش‌آموزان گروه آزمایش در پایان دوره آموزش اجرا شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که تفاوت معناداری در عملکرد توجه دانش­‌آموزان دو گروه آزمایش و کنترل در شبکه کنترل اجرایی آزمون شبکه­‌های توجه و مولفه حذف کلی آزمون توجه پایدار وجود داشت. همچنین، در همه مواد عملکرد تحصیلی به جزء ریاضیات تفاوت معنادار مشاهده شد. نتایج ERPs نشان داد که تاثیر دامنه تکلیف ناهمخوان در الکترود FZ و تاخیر تکلیف خنثی در الکترود CZ در مولفه P200 در نمرات پس‌آزمون گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است. اما، میان عناصر اندازه­‌‌گیری شده مولفه N200 تفاوت معناداری مشاهده نشد. دادههای کیفی حاصل از مصاحبه نیز نقش روش گفت و شنود سقراطی در بهبود توجه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را تایید نمود.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش از تاثیرات مثبت تدریس با روش گفت و شنود سقراطی در بهبود برخی جنبه‌های توجه و عملکرد تحصیلی حمایت می‌کند. این تاثیرات به احتمال زیاد ناشی از ماهیت پرسش­گرانه فضای یادگیری گفت و شنود است که دانش‌آموزان را ترغیب می‌کند تا پیوسته فرایندهای توجه خود را مدیریت و نظارت نمایند.

 
متن کامل [PDF 1239 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb