دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 70-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghamolaie M, Jafari Z, Tahaie A A, Toufan R, Keyhani M R. The Effect of Gender on the Results of the Persian Version of Dichotic Auditory-Verbal Memory Test . Advances in Cognitive Sciences. 2010; 12 (1) :70-76
URL: http://icssjournal.ir/article-1-85-fa.html
آقاملایی مریم، جعفری زهرا، طاهایی علی اکبر، توفان ریحانه، کیهانی محمدرضا. بررسی تأثیر جنسیت بر نتایج نسخۀ فارسی آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (1) :70-76

URL: http://icssjournal.ir/article-1-85-fa.html


1- شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم توانبخشی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- دانشجوی دکترای شنوای ی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- دانشجوی دکترای شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
5- کارشناس ارشد آمار زیستی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (870 مشاهده)
هدف: آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی، یکی از آزمون­های موجود برای ارزیابی عملکرد حافظۀ شنوایی- کلامی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخۀ فارسی این آزمون است.
روش: در مطالعۀ مقطعی حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، نسخۀ فارسی آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی در
۱۱۰ جوان (۵۵ زن و ۵۵ مرد) سالم راست دست با میانگین سنی ۱/۷±۲۱/۳ سال (محدودۀ سنی ۱۸ تا ۲۵ سال) اجرا و امتیازات دو گروه با استفاده از آزمون آماری t در نمونه‌های مستقل با یکدیگر مقایسه شد. به‌علاوه، توانایی یادآوری کلمات به صورت تابعی از جایگاه آنها در فهرست، با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره در دو گروه زنان و مردان مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین امتیازات زنان در آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی ۱/۰± ۶/۷۳ و میانگین امتیازات مردان ۰/۹۸±۶/۳۰ به‌دست آمد. تحلیل آماری، بین میانگین امتیازات دو گروه در آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی، تفاوت معناداری نشان داد (۰/۰۲۵=
P). بررسی «اثر سریال» حاکی از آن بود که بین زنان و مردان در یادآوری کلمات ابتدایی و انتهایی تفاوت معناداری وجود ندارد (به‌ترتیب، ۰/۱۸۸= Pو ۰/۵۵۱=P)، اما توانایی دو گروه در یادآوری کلمات میانی، از نظر آماری به طور معنادار تفاوت داشت (۰/۰۰۵=P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به‌دست آمده
، نسخۀ فارسی آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی، تفاوت عملکرد حافظه در دو جنس را نشان می­دهد که با نتایج اکثر آزمون­های این نوع حافظه مشابه است. 
متن کامل [PDF 267 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۸۸/۱/۱ | انتشار: ۱۳۸۸/۱۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb