دوره 20، شماره 3 - ( پاییز 1397 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 67-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari Kavandi S, Saberi Khakhki A, Taheri H, Salsali S, Beik M. The effect of explicit and implicit practice schedule on learning of motor skill in Children with cerebral palsy spastic hemiplegia. Advances in Cognitive Science. 2018; 20 (3) :67-88
URL: http://icssjournal.ir/article-1-796-fa.html
نظری‌کاکوندی سعید، صابری‌کاخکی علیرضا، طاهری حمیدرضا، صلصالی سعیده، بیک میثم. تأثیر آرایش تمرین آشکار و ضمنی (پنهان) بر یادگیری مهارت حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی‌پلاژی اسپاستیک. تازه های علوم شناختی. 1397; 20 (3) :67-88

URL: http://icssjournal.ir/article-1-796-fa.html


1- دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2- دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
3- استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
4- کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (54 مشاهده)

 مقدمه: هدف مطالعه­ ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آرایش­ های تمرین آشکار و ضمنی بر اکتساب و یادگیری مهارت حرکتی در کودکان دارای فلج مغزی همی‌پلاژی اسپاستیک انجام شد. روش: جامعه­ ی آماری این پژوهش را دانش آموزان مدارس استثنایی شهر تهران تشکیل می­ دادند. از این جامعه 40 کودک هفت تا 13ساله­ ی راست­ دست مبتلا به عارضه­ ی فلج مغزی همی‌پلاژی به صورت دردسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در چهار گروه تمرینی مسدود، تصادفی، تعدیل­ سازی مقیاس و کم­ خطا تقسیم شدند. مراحل تحقیق شامل اکتساب، یادداری، آزمون تکلیف ثانویه و انتقال بود، و  تحت نظر متخصص کاردرمانگر انجام شد. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه با اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که اثر اصلی گروه در تمام مراحل معنا‌دار است (05/0P<). در واقع، آرایش های تمرین ضمنی (کم­ خطا، تعدیل­ سازی مقیاس) در مراحل اکتساب، یادداری، تکلیف ثانویه و انتقال  به طور معناداری عملکرد  بهتری نسبت به  آرایش تمرین آشکار (مسدود و تصادفی) داشتند. نتیجه‌گیری: نتیجه‌گیری کلی پژوهش حاضر این است که استفاده از آرایش تمرین ضمنی،  نقش حافظه­ ی کاری را در مراحل اولیه یادگیری حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی‌پلاژی  کاهش می‌دهد. به طور کلی، پژوهش حاضر درک تأثیر شیوه‌های ضمنی بر اکتساب و یادگیری مهارت‌های حرکتی را افزایش داده و نظریه­ ی بازپردازش آگاهانه را تأیید می­کند.

متن کامل [PDF 777 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb