دوره 19، شماره 4 - ( زمستان 1396 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 56-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour E, Beiranvand K. The effectiveness of logo-therapy training on happiness and Academic vitality of students. Advances in Cognitive Sciences 2018; 19 (4) :43-56
URL: http://icssjournal.ir/article-1-752-fa.html
قدم‌پور عزت‌اله، بیرانوند کبری. اثر‌آموزش معنا‌درمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان . تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (4) :43-56

URL: http://icssjournal.ir/article-1-752-fa.html


1- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
چکیده:   (2704 مشاهده)
مقدمه: "شادکامی" نام علمی ارزیابی افراد از زندگی­ است. فرد شادکام اطلاعات را طوری  پردازش ، تعبیر و تفسیر می­ کند که در نهایت، باعث احساس شادی و خوش­ بینی­ اش می­ شود. سرزندگی تحصیلی به پاسخ مثبت، سازنده و انطباقی به انواع چالش ­ها و موانعی که در عرصه­ ی مداوم و جاری تحصیلی تجربه می­ شوند اشاره دارد. به یقین، پیامد بامعنا زندگی کردن، احساس تسلط، آرامش، شادکامی و سرزندگی است.هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش معنا­درمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش­ آموزان دختر پایه­ ی دوم دوره­ ی دوم متوسطه­ و پاسخ به این سؤال است که آیا آموزش معنا­درمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش­ آموزان دختر مقطع متوسطه تأثیر دارد ؟ روش:  روش این پژوهش ، آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون و پیگیری با گروه گواه و جامعه­ ی آماری شامل کلیه­ ی دانش­ آموزان دختر پایه­ ی دوم دوره­ ی دوم متوسطه­ ی شهر خرم­ آباد در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش نمونه­ گیری تصادفی مرحله­ ای بود؛ به این صورت که ابتدا از دو ناحیه­ ی آموزش و پرورش شهر خرم­ آباد، ناحیه­ ی دو و از بین مدارس دخترانه­ ی متوسطه­ ی چندکلاسه، یک  مدرسه انتخاب شد .سپس، از بین کلاس­ های دوم مدرسه­ ی مذکور، 32 نفر انتخاب شدند و در دو گروه 16 نفره­ ی آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزار­های این پژوهش، فرم جدید(2001) مقیاس شادکامی آکسفورد ((OHQ  و پرسش­نامه­ ی سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی­ زاده (1391) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از شاخص­ های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آزمون­ های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک­ متغیره) استفاده شد.یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش معنا­درمانی باعث افزایش شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش­ آموزان شده و این نتایج در مرحله­ ی پیگیری نیز باقی مانده است.نتیجه­ گیری: به معلمان پیشنهاد می­ شود در طول دوره­ ی آموزش ، معنا­یابی را به دانش­ آموزان آموزش دهند.
متن کامل [PDF 531 kb]   (1394 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/5 | پذیرش: 1396/4/20 | انتشار: 1396/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb