Ghadampour E, Beiranvand K. The effectiveness of logo-therapy training on happiness and Academic vitality of students. Advances in Cognitive Sciences 2018; 19 (4) :43-56
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-752-fa.html
1- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
چکیده: (2704 مشاهده)
مقدمه: "شادکامی" نام علمی ارزیابی افراد از زندگی است. فرد شادکام اطلاعات را طوری پردازش ، تعبیر و تفسیر می کند که در نهایت، باعث احساس شادی و خوش بینی اش می شود. سرزندگی تحصیلی به پاسخ مثبت، سازنده و انطباقی به انواع چالش ها و موانعی که در عرصه ی مداوم و جاری تحصیلی تجربه می شوند اشاره دارد. به یقین، پیامد بامعنا زندگی کردن، احساس تسلط، آرامش، شادکامی و سرزندگی است.هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ی دوم دوره ی دوم متوسطه و پاسخ به این سؤال است که آیا آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تأثیر دارد ؟ روش: روش این پژوهش ، آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه و جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ی دوم دوره ی دوم متوسطه ی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای بود؛ به این صورت که ابتدا از دو ناحیه ی آموزش و پرورش شهر خرم آباد، ناحیه ی دو و از بین مدارس دخترانه ی متوسطه ی چندکلاسه، یک مدرسه انتخاب شد .سپس، از بین کلاس های دوم مدرسه ی مذکور، 32 نفر انتخاب شدند و در دو گروه 16 نفره ی آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزارهای این پژوهش، فرم جدید(2001) مقیاس شادکامی آکسفورد ((OHQ و پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آزمون های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره) استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش معنادرمانی باعث افزایش شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان شده و این نتایج در مرحله ی پیگیری نیز باقی مانده است.نتیجه گیری: به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره ی آموزش ، معنایابی را به دانش آموزان آموزش دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/8/5 | پذیرش: 1396/4/20 | انتشار: 1396/10/11