دوره 1، شماره 2 و 3 - ( تابستان و پاییز 1378 )                   جلد 1 شماره 2 و 3 صفحات 1-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جدی معصومه، کرمی نوری رضا. اثر نوع ارزیابی و نوع اطلاعات در شکل گیری حافظه فلاش بالب (Flashbalb). تازه های علوم شناختی. 1378; 1 (2 و 3) :1-15

URL: http://icssjournal.ir/article-1-584-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (143 مشاهده)

"هرچند که یادآوری وقایع ضمنی پیرامون زلزله در گروه اول بیشتر از گروه دوم بود ولی هیچ رابطه ای بین میزان‌ واکنش هیجانی و صحت پاسخ آنها وجود نداشت. تفاوت موجود بین فراموشی در اطلاعات‌ محوری و حاشیه‌ای نشان داد که آزمودنیهای گروههای اول و دوم،که از نظر هیجانی بیشتر درگیر زلزله بوده‌اند،با گذشت زمان سؤالات هیجانی‌تر (اطلاعات محوری یا جوهرهء اطلاعات)را بهتر یادآوری کردند. برای تحلیل اینکه آیا سطوح این سه مؤلفه(یعنی هیجان پذیری، تحیر و پیامدهای رفتاری)در یادآوری وقایع ضمنی زلزله اثر داشتند یا نه، آزمودنیها به دو دسته "بالا"و "پایین‌" براساس درجه بندی آنها از این سه‌ مؤلفه تقسیم شدند. در ارزیابی مستقیم بین میزان واکنش هیجان،تحیر و تغییر رفتاری‌ آزمودنیها پس از وقوع حادثه تفاوت وجود داشت و میزان بالا و پایین‌ مؤلفه‌های فوق در عملکرد یادآوری آزمودنیها از وقایع ضمنی پیرامون‌ زلزله اثر نداشت. از طرف دیگر در ارزیابی غیر مستقیم مشخص گردید که میزان‌ درگیری با حادثه زلزله در عملکرد یادآوری اثر دارد:عملکرد گروههای اول‌ و دوم بهتر از گروه سوم بود. این تفاوت بین زوال حافظه در اطلاعات محوری و حاشیه‌ای‌ نشان داد که آزمودنیهای گروههای اول و دوم که از نظر هیجانی درگیری‌ بیشتری با حادثه زلزله داشتند،سؤالات هیجانی‌تر(اطلاعات محوری یا جوهرهء اطلاعات)را با گذشت زمان بهتر یادآوری کردند. یادآوری بهتر زلزله زدگان مناطق بیرجند نسبت به اردبیل نشان داد که هیجان اصلی‌ترین مؤلفه در شکل‌گیری FBM است:آزمودنیهایی که به‌ زمان حادثه نزدیکتر بوده‌اند(زلزله بیرجند)هیجان بیشتری را داشته‌اند، یعنی متغیر زمان بیشتر از تحیر و تغییرات رفتاری به هیجان مربوط است."

متن کامل [PDF 736 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۷۷/۱۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۷۸/۴/۱۶ | انتشار: ۱۳۷۸/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb