دوره 19، شماره 3 - ( پاییز 1396 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 62-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshgoftar Moghaddam A A, Kharrazi S K. Teaching Metacognitive Skills in Teacher Education. Advances in Cognitive Science. 2017; 19 (3) :62-70
URL: http://icssjournal.ir/article-1-547-fa.html
خوش گفتارمقدم علی اکبر، خرازی سید کمال. آموزش مهارت های فراشناختی در تربیت معلم. تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (3) :62-70

URL: http://icssjournal.ir/article-1-547-fa.html


1- دکتری مدیریت آموزش عالی، سرپرست پردیس آیت الله طالقانی، دانشگاه فرهنگیان قم
2- استاد دانشگاه تهران، دانشکدۀ روانشناسی و علومتربیتی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
چکیده:   (558 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی به دانشجو-معلم دانشگاه فرهنگیان، بر مهارت های فراشناختی آنهاست.
روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی با طرح دوگروهیِ پیش آزمون-پس آزمون بود. مهارت های فراشناختی با استفاده از پرسشنامه ی خودارزیابی مهارت های فراشناختی با ۷۰ گزاره و ۹۴/۰==ɑ ارزیابی شد. هر یک از دو گروه آزمایش و گواه شامل ۱۲ دانشجوی نیم سال پنجم دانشگاه بودند. نخست دو گروه به وسیله ی پرسشنامه ارزیابی شدند و پس از هشت جلسه آموزش مهارت های فراشناختی به گروه آزمایش ، مجددا« هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها: آموزش مهارت های فراشناختی به گروه آزمایش، مهارت های فراشناختی آنها را نسبت به گروه گواه بهبود بخشید و آموزش اثری معادل ۳۶۰/۰=ƞ۲ ایجاد کرد. این تغییرات در سطح  ۰۱/۰ معنا دار بود. در پی بررسی کلی تغییرات مهارت های فراشناختی ، به تغییرات هر یک از مولفه های سه گانه پرداخته شد. آموزش، دانش شناختی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه گواه بهبود بخشید و اثری معادل ۳۲۷/۰=ƞ۲ ایجاد کرد که در سطح ۰۱/۰ معنا دار بود.تنظیم شناختی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه نیز بر اثر آموزش مهارتهای فراشناختی بهبود یافت که با تاثیری معادل ۲۹۶/۰=ƞ۲ در سطح ۰۱/۰ معنا دار بود.
هر چند میانگین نمرات باورهای شناختی گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بود، نتایج آموزش مهارت های فراشناختی به دانشجویان نشان داد که تاثیر این آموزش ها بر باورهای شناختی معنا دار نبوده است.
نتیجه گیری: یافته ها نشان دادند که آموزش مهارت های فراشناختی به بهبود مهارت های فراشناختی می انجامد و به ویژه بر دانش شناختی و تنظیم شناختی تاثیر می گذارد.
متن کامل [PDF 458 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb