دوره 19، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 52-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour E, Mirderikvand F, beiranvand K. The Effectivness of Logothrapy Training on Academic Engagement in Student. Adv Cogn Sci. 2017; 19 (2) :52-61
URL: http://icssjournal.ir/article-1-538-fa.html
قدم پور عزت اله، میردریکوند فضل اله، بیرانوند کبری. اثرآموزش معنادرمانی بر درگیری تحصیلی دانش آموزان. تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (2) :52-61

URL: http://icssjournal.ir/article-1-538-fa.html


1- دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
چکیده:   (873 مشاهده)
مقدمه: درگیری تحصیلی نقش مهمی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد، دانش آموزانی که معنا و هدفی برای فعالیت های خود می یابند، به طور فزاینده از یادگیری لذت می برند و برای کسب موفقیت انرژی بیشتری دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی بر درگیری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرمآباد بود.
روش: جامعه آماری پژوهش ۱۳۹۴ بودند که از - شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی ۱۳۹۵ میان آنها ۳۲ دانش آموز به شیوه نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، ( از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند ۱۶ نفر دانش آموزان در گروه آزمایش و ۱۶ نفر در گروه گواه . مداخلات مربوط به آموزش معنادرمانی به مدت ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقه ای طی یک جلسه در هفته بر روی دانش آموزان گروه آزمایش انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ ۱۳۹۱ بود. داده های بدست آمده با مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ( MANCOVA )روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری
 یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار بین گروه ها بود. نتایج آزمون تکمتغیره نیز حاکی از وجود تفاوت معنادار در دو گروه آزمایش و گواه بود و این نتایج در مرحلهی پیگیری نیز حفظ شده است.
نتیجه گیری: بر این اساس، به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره ی آموزشی، معنادرمانی را به دانش آموزان آموزش دهند.

 
متن کامل [PDF 722 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb