Ghadampour E, Mirderikvand F, beiranvand K. The Effectivness of Logothrapy Training on Academic
Engagement in Student. Advances in Cognitive Sciences 2017; 19 (2) :52-61
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-538-fa.html
1- دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
چکیده: (2926 مشاهده)
مقدمه: درگیری تحصیلی نقش مهمی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد، دانش آموزانی که معنا و هدفی برای فعالیت های خود می یابند، به طور فزاینده از یادگیری لذت می برند و برای کسب موفقیت انرژی بیشتری دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی بر درگیری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرمآباد بود.
روش: جامعه آماری پژوهش ۱۳۹۴ بودند که از - شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی ۱۳۹۵ میان آنها ۳۲ دانش آموز به شیوه نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، ( از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند ۱۶ نفر دانش آموزان در گروه آزمایش و ۱۶ نفر در گروه گواه . مداخلات مربوط به آموزش معنادرمانی به مدت ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقه ای طی یک جلسه در هفته بر روی دانش آموزان گروه آزمایش انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ ۱۳۹۱ بود. داده های بدست آمده با مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ( MANCOVA )روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری
یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار بین گروه ها بود. نتایج آزمون تکمتغیره نیز حاکی از وجود تفاوت معنادار در دو گروه آزمایش و گواه بود و این نتایج در مرحلهی پیگیری نیز حفظ شده است.
نتیجه گیری: بر این اساس، به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره ی آموزشی، معنادرمانی را به دانش آموزان آموزش دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/8/5 | پذیرش: 1395/10/9 | انتشار: 1396/4/1