Mahmoudi S, Badami R. The Effect of Sports Vision Exercises on Motor
Fundamental Skills and Visual Perceptual Skills of 8-10-Year-Old Dyslexic Children. Advances in Cognitive Sciences 2017; 19 (2) :43-51
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-537-fa.html
1- کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان
2- دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان(
چکیده: (4002 مشاهده)
مقدمه: بررسی اثر تمرینات بینایی ورزشی بر ادراک بینایی و مهارت های حرکتی کودکان هشت تا ۱۰ ساله ی نارساخوان بوده است.
روش: این تحقیق به روش نیمه تجربی و به صورت میدانی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون اجرا شده است. نمونه آماری این تحقیق را ۲۲ نفر از کودکان هشت تا ۱۰ سال مراجعه کننده به دو مرکز درمانی اختلال یادگیری در شهر اصفهان تشکیل میدادند که به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار داده شدند. گروه تجربی، به مدت ۱۲ هفته در تمرینات ورزشی بینایی ورزشی سه جلسه ی یک ساعته در هفته شرکت کرد و گروه کنترل در طول دوره تمرینات به فعالیت های روزانه خود پرداخت. قبل از شروع و در پایان ( M-ABC) دوره تمرینی، مهارتهای حرکتی بنیادی با مجموعه آزمون های ارزیابی حرکت کودکان و مهارت ادراک بینایی با آزمون ادراک بینایی گاردنر اندازه گیری و داده ها با استفاده از آزمون کواریانس تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان دادند که تمرینات بینایی ورزشی باعث ارتقای مهارت ادراک بینایی و مهارتهای حرکتی کودکان نارساخوان شده است.
نتیجه گیری: با توجه به افتههای این پژوهش، ی به والدین و مسولان پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی نارساخوان ها، تمرینات بینایی ورزشی را نیز قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/8/13 | پذیرش: 1395/12/10 | انتشار: 1396/4/1