دوره 19، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 30-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiabadi E, Mohammadifar M, Rezaee A M. Comparison of Working Memory in Monolingual and Bilingual Individuals and Gender Differences. Adv Cogn Sci. 2017; 19 (2) :30-42
URL: http://icssjournal.ir/article-1-536-fa.html
شفیع آبادی الهه، محمدی فر محمدعلی، رضایی علی محمد. مقایسه ی حافظه ی کاری افراد دوزبانه و تک زبانه و تفاوت جنسیتی. تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (2) :30-42

URL: http://icssjournal.ir/article-1-536-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
2- دکترای تخصصی روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه سمنان
چکیده:   (937 مشاهده)
مقدمه: یکی از مطالعات پایه ای در مباحث شناختی، بررسی تاثیرات دو زبانگی بر عملکرد فرایندهای شناختی است. مقایسه ی عملکرد شناختی افراد دو زبانه ترک-فارس و تکزبانه فارس در تکالیف حافظه ی کاری.
روش: در یک مطالعه ی علی- مقایسه ای با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، ۶۰ دانش آموز دختر( ۳۰ دو زبانه و ۳۰ تک زبانه) و ۶۰ دانش آموز پسر( ۳۰ دو زبانه و ۳۰ تک زبانه) که در متغیرهای هوش، سن و سطح تحصیل همتا شده بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون های عددی و دیداری- فضایی بود. داده ها با روش تحلیل واریانس تکمتغیره و ( n-back) انبک چندمتغیره تحلیل شد.
یافته ها: عملکرد دانشآموزان دو زبانه در تکالیف حافظه ی کاری عامل اجرایی مرکزی و دیداری- فضایی، بهتر از دانش آموزان تکزبانه بود. همچنین پسران در انجام این تکالیف عملکرد بهتری نشان دادند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دو زبانگی تاثیر مثبتی بر عملکرد حافظه ی کاری دارد و نیز عملکرد جنسیت مذکر در تکالیف حافظه ی کاری غیرکلامی بهتر است.
متن کامل [PDF 852 kb]   (312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb