 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     shafiee H,  Zare H,  Alipor A. Construction and Validation of Computer Program of
Attention Bias Modification Treatment for Social Anxiety
Disorder.  Advances in Cognitive Sciences 2017; 19 (2) :19-29
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-535-fa.html   
                    
                    شفیعی حسن،  زارع حسین،  علی پور احمد. ساخت و اعتبار یابی برنامه ی رایانه ای درمان اصلاح سوگیری توجه برای اختلال اضطراب اجتماعی.  تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (2) :19-29
URL: http://icssjournal.ir/article-1-535-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور 
 2- استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور 
                    
                    
                    چکیده:       (3889 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: نظریات شناختی اضطراب اجتماعی، عامل سبب شناختی و تدوام بخش اضطراب اجتماعی را، که یکی از شایعترین اختلالات روانی است، سوگیری توجه میدانند. اصلاح سوگیری شناختی، الگویی آزمایشی و رویکردی نوآورانه در اصلاح سوگیری توجه بوده و پروتکل های آن یکی از تکنیک های اصلاح سوگیری شناختی به شمار میرود که توانمندیشان را به عنوان مداخلات درمانی در آسیب شناسی هیجانی آغاز کردهاند. هدف پژوهش حاضر معرفی و مراحل ساخت برنامه ی رایانه ای اصلاح سوگیری توجه و بررسی روایی و اعتبار آن است.
روش: پایایی چهره های مورد استفاده در برنامهی رایانهای اصلاح سوگیری توجه، به وسیلهی ۱۲۰ دانشجو و روایی و اعتبار آن در دو گروه ۱۶ نفرهی دارای اختلال اضطراب اجتماعی بررسی شد.
یافته ها: نتایج، روایی و اعتبار زیاد برنامه ی رایانهای اصلاح سوگیری توجه و چهره های مورد استفاده در آن را نشان داد. نتایج اجرای این برنامه برای نوجوانان دارای اختلال اضطرب اجتماعی، بیانگر روایی افتراقی این تکنیک درمانی و توانمندی آن در کاهش اضطراب اجتماعی و سوگیری توجه است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر به روشنی نشان می دهد که استفاده از فرایندهای رایانه ای آموزش توجه می تواند نویدبخش مداخله ای جایگزین یا مکمل در کاهش اضطراب اجتماعی و سوگیری توجه باشد.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1395/8/16 | پذیرش: 1395/12/14 | انتشار: 1396/4/1