دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1396 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 14-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

esmail M, Ashayerih H, Esteki M. The Effect of Computer Games on Improving Student’s Critical Thinking. Advances in Cognitive Science. 2017; 19 (1) :14-24
URL: http://icssjournal.ir/article-1-532-fa.html
اسماعیلی مینا، عشایری حسن، استکی مهناز. بررسی تأثیر بازی رایانه ای بر حل مسئله و تفکر انتقادی دانش آموزان. تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (1) :14-24

URL: http://icssjournal.ir/article-1-532-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
2- دانشــگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
چکیده:   (247 مشاهده)
هدف: تفکر انتقادی را میتوان به سطوح بالای شناختی بلوم (تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) مربوط دانست و از آنجا که جوامع با شتاب تغییرات مواجه اند، دانش آموزان ما به توانایی هایی نیازدارند که بتوانند به وسیله ی آنها فراســوی محتوای کتاب ها حرکت کرده و اطلاعات موجود را ارزیابی و تجزیــه و تحلیل کنند.
هدف پژوهش حاضر بررســی اثر بازی های رایانه ای بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر مقطع متوســطه و پاســخ به این سؤال اســت که آیا این بازی ها بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر مقطع متوســطه اثر مثبت دارد یا نه؟
روش: این آزمایش به شیوه ی شبه آزمایشی بــا طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شــد. در این پژوهش، دانش آموزان به دو گروه آزمایش(۱۵ نفر) و کنترل(۱۵ نفر) تقســیم شدند. مدت جلسات بازی رایانه ای"تمدن۵" ۲۱هفته( هر هفته دو جلســه ی یک ســاعته، )ابزار جمع آوری اطلاعات، آزمون تفکر انتقادی برای دانش آموزان دبیرســتانی بود. پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شــد. برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS با آزمون کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای بر بهبود تفکر انتقادی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایســه با دانش آموزان گروه کنترل تأثیر معنی داری داشته (۰/۵۰>P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بازی رایانه ای تفکر انتقادی گروه آزمایش را بهبود بخشیده است.
متن کامل [PDF 745 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb