دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 88-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi Malekshah S, Alizadeh H, Pezeshk S, Soheili F. The Effectiveness of Adlerian Parent Training on Executive Functions in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Advances in Cognitive Science. 2017; 18 (4) :88-99
URL: http://icssjournal.ir/article-1-522-fa.html
هاشمی ملکشاه شهناز، علیزاده حمید، پزشک شهلا، سهیلی فریبا. اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی . تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (4) :88-99

URL: http://icssjournal.ir/article-1-522-fa.html


1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (417 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش والدین با رویکرد آدلری را بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نارســایی توجه/ بیش فعالی بررسی میکند.
روش: پژوهش به روش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد ۳۰ نفر از والدین فرزندان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جاگماری شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه تشخیصی راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (۲۰۱۳) و پرسشنامه عصب شناختی کولیج (۲۰۰۲) بود. آموزش والدین مبتنی بر رویکرد آدلر در قالب ۱۰ جلسـه نود دقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس (با اندازه گیری مکرر) به کمک نرم افزار SPSS تحلیل شد.
یافته ها: نتایج، بیانگر تاثیر روش مذکور بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان گروه آزمایش در مرحله پسآزمون و پیگیری نســبت به گروه کنترل بود. نتایج آزمون پیگیری نشان داد که مشکلات کارکرد اجرایی تصمیم گیری برنامه ریزی کاهش یافت. به طورکلی یافته ها نشان میدهند که آموزش والدین به شــیوه آدلری توانسته است مشکلات کارکرد اجرایی سازماندهی و بازداری پاسخ را درکودکان با اختلال نارســایی توجه/ بیش فعالی کاهش دهد اما تأثیر معناداری بر کاهش مشکل کارکرد اجرایی تصمیم گیری برنامه ریزی آن ها نداشته است.
نتیجه گیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که آموزش والدین آدلری با توجه به تاثیری که بر مهارتهای ســازماندهی و بازداری این کودکان داشته است، میتواند در کاهش مشکلات موجود در برخی کارکردهای اجرایی موثر باشد. 
متن کامل [PDF 600 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb