دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1391 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 57-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dibaiyan S, Ghassemzadeh H, Khoshgooyan Fard A, Rajabloo M, Mohamady Mehr R. The Relationship Between Mothers' Reminiscing Style And Narrative Coherence of Children. Advances in Cognitive Sciences. 2013; 14 (4) :57-68
URL: http://icssjournal.ir/article-1-514-fa.html
دیباییان شهرزاد، قاسم زاده حبیب اله، خوشگویان فرد علیرضا، رجبلو منصوره، محمدی مهر رضا. بررسی رابطۀ سبک یادآوری مادران و انسجام روایتی کودکان. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (4) :57-68

URL: http://icssjournal.ir/article-1-514-fa.html


1- کارشناس ارشد مشاور خانواده
2- روان شناس بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- دانشجوی دکترای روانسنجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- کارشناس ارشد مشاوره، مرکز تحقیقات روان پزشکی و روان شناسی، تهران، ایران.
5- پژوهشگر ارشد تحلیل محتوا، مرکز تحقیقات صدا و سیما، تهران، ایران.
چکیده:   (1563 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ سبک یادآوری مادران و انسجام روایتی کودکان است.
روش: در این پژوهش ۳۱ کودک(۱۶ پسر و ۱۵ دختر) شش ساله و مادران آنها شرکت کردند. محیط اجرای این پژوهش مهدکودک ها بود. داده های تحقیق از طریق گفت وگوی مادران و کودکان بعد از تماشای یک انیمیشن و مصاحبۀ نیمه ساختاریافتۀ مربیان با کودکان به دست آمد. داده های کیفی با روش های تحلیل محتوا و سایر روش های آماری بررسی شد.
یافته ها: این پژوهش نشان داد که انسجام روایتی کودکان بر اثر سبک یادآوری بسط یافتۀ مادران افزایش می یابد و بسط یافته‌گی سبک یادآوری مادران در دختران و پسران یکسان است. از دیگر نتایج پژوهش این بود که انسجام روایتی پسران در مؤلفۀ توصیفی بیش تر از دختران است اما در مؤلفۀ تبیینی وهیجانی تفاوتی با هم ندارند. هم چنین معلوم شد که مؤلفۀ توصیف کنندگی مادر، بیش ترین همبستگی را با ابعاد توصیفی و تبیینی انسجام روایتی کودکان دارد. در ارتباط با شیوۀ پرسش گری مادران، پرسش های باز پاسخ بیش ترین همبستگی را با نمرۀ انسجام روایتی کودک داشتند.
نتیجه گیری: مادران در فرایند یادآوری مشترک با کودک، تمرکز بیش تری بر ابعاد توصیفی واقعه داشته و به وجوه ارزیابی کنندگی )مانند هیجان ها و معناسازی ها( کمتر توجه کرده اند. از نتایج این پژوهش می توان درمداخلات وبرنامه ریزی های آموزشی والدین، که جنبۀ پیشگیرانه دارد، استفاده کرد.
متن کامل [PDF 494 kb]   (496 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/6/1 | پذیرش: 1391/8/1 | انتشار: 1391/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb