Ghorbani M, Khalilian R. Effects of Mindfulness Training on Working Memory and Behavioral Inhibition for Adults with Attention Deficit / Hyperactivity. Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (3) :90-100
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-507-fa.html
قربانی مریم، خلیلیان رضا. تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر حافظه ی کاری و بازداری رفتاری بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (3) :90-100
URL: http://icssjournal.ir/article-1-507-fa.html
1- گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، اصفهان، اصفهان، اایران.
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران.
چکیده: (4534 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی اثر القای خلق مثبت و منفی بر حافظه ی کاذب و حافظه ی صحیح افراد دارای نشانه های اضطراب - افسردگی و افراد عادی است.
روش: در این پژوهش که از نوع طرح های شبه آزمایشی –پس آزمون با گروه گواه – است، ایتدا شرکت کنندگان مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) را تکمیل کردند. سپس از بین آنها ، 29 آزمودنی با علایم افسردگی-اضطراب به عنوان گروه آزمایش و 29 نفر که فاقد علایم فوق بودند، به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. ابتدا از افراد دو گروه آزمون حافظه ی کاذب در شرایط خلقی عادی گرفته شد و سپس دو گروه در شرایط خلقی مثبت و منفی باآزمون حافظه ی کاذب بررسی شدند. نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد.
یافته ها: نتیجه ی پژوهش نشان داد که از نظر بازشناسی و یادآوری کاذب در شرایط خلقی مثبت و منفی، دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت دارند، درحالی که ار لحاظ یادآوری و بازشناسی صحیح تفاوتی ندارند.
نتیجه گیری: شرایط خلقی مثبت و منفی در تعامل با ویژگی های اضطراب-افسردگی بر حافظه ی کاذب فرد می افزاید که این نشان می دهد شرایط القای خلق به تنهایی باعث افزایش حافظه ی کاذب نمی شود، بلکه حالت خلقی در تعامل با ویژگی های شخصیتی بر حافظه ی کاذب فرد می افزاید.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/7 | پذیرش: 1396/9/7 | انتشار: 1396/9/7