دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1391 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 63-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghababaei S, Malekpour M, Abedi A. Effectiveness of Executive Functions Training on Academic Performance of Children with Spelling Learning Disability. Advances in Cognitive Science. 2012; 14 (2) :63-72
URL: http://icssjournal.ir/article-1-486-fa.html
آقابابایی سارا، ملک پور مختار، عابدی احمد. اثربخشی آموزش کارکرد های اجرایی بر عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری املا. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (2) :63-72

URL: http://icssjournal.ir/article-1-486-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (369 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و بازداری پاسخ) بر عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری املا بود.
روش: جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ بودند. به منظور انجام پژوهش، ۴۵ دانش آموز با ناتوانی یادگیری املا به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی در گروههای ۱۵ نفری آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. ابزارهای مورد استفاده، آزمون عصب _ روان شناختی نپسی(NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر، چک لیست شناسایی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ، املا، مصاحبه بالینی و آزمون عملکرد تحصیلی املا بود. آموزش کارکردهای اجرا یی بر روی گروه های آزماش انجام گرفت (یک گروه آموزش حافظه فعال و گروه دیگر آموزش بازداری پاسخ). داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد، آموزش کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و بازداری پاسخ) بر بهبود عمل کرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا از لحاظ آماری معنادار میباشد. همچنین نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد از 
بین دو روش آموزش کارکردهای اجرایی هیچ ی بر دیگری برتری نداشته و هر دو سهم برابر در بهبود عمل کرد دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا داشته اند.
نتیجه گیری: آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری املا تأثیر دارد و میتواند در کنار سایر روش های مداخله ای به کار گرفته شود.
متن کامل [PDF 619 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۱/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb