دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 53-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegar Bafrooee K, Sahdipoor E. Modeling of Relationships between Epistemological Beliefs, Academic Self-Efficacy, Metacognitive Self- Regulation, and Deep-Processing Strategy with High School Students’ Academic Performance. Advances in Cognitive Science. 2012; 14 (1) :53-66
URL: http://icssjournal.ir/article-1-460-fa.html
برزگر بفرویی کاظم، سعدی پور اسماعیل. مدل یابی روابط بین باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم‌دهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (1) :53-66

URL: http://icssjournal.ir/article-1-460-fa.html


1- روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (297 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش، طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بود.
روش: بدین منظور، در مرحله مقدماتی به منظور تعیین روایی و پایایی ابزارها نمونه ای متشکل از 400 نفر، و در مرحله اصلی به منظور آزمون فرضیه ها نمونه ای شامل 700 نفر دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری چندمرحله ای، به طور تصادفی، انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بایلس، خرده مقیاس های خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی فراشناختی (اقتباس شده از
MSLQ ) و راهبرد پردازش عمیق (اقتباس شده از SPQ) استفاده شد. داده ها با روش «تحلیل معادله های ساختاری» تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش حمایت خوبی برای روابط ساختاری مفروض فراهم کردند. در کل، نتایج نشان دادند که باورهای معرفت شناختی علاوه بر تاثیر مستقیم، می توانند به واسطه خودکارآمدی تحصیلی و راهبرد خودنظم دهی فراشناختی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر غیرمستقیم داشته باشند.
نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهد که ارتقاء باورهای معرفت شناختی دانش آموزان می تواند خودکارآمدی، راهبرد خودنظم دهی و متعاقبا عملکرد تحصیلی آنان را بهبود دهد
.
متن کامل [PDF 532 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۹۱/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb