دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1381 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 37-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhtiari Esfandagheh F, Molavi H. The Effect of Self-Instruction Training on Attention and Performance in Mathematical Problem Solving. Advances in Cognitive Science. 2002; 4 (1) :37-47
URL: http://icssjournal.ir/article-1-439-fa.html
بختیاری اسفند قه فروغ، مولوی حسین. تأثیر شیوه «آموزش به خود دستور دادن» بر عملکرد حل مسأله ریاضی و میزان توجه دانش‌آموزان دختر تکانشی . تازه های علوم شناختی. 1381; 4 (1) :37-47

URL: http://icssjournal.ir/article-1-439-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت، کرمان، ایران.
2- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (266 مشاهده)

هدف این پژوهش، بررسی تأثیر شیوه آموزش به خود دستور دادن (خودآموزی) بر عملکرد حل مسأله ریاضی و میزان توجه (عملکرد در آزمون‌های رمزگردانی وکسلر و همتایابی اشکال آشنا[MFFT]  Matching Familiar Figures Test) در دانش‌آموزان تکانشی شهر جیرفت بود. آزمودنی‌ها، 24 دانش‌آموز دختر پایه اول راهنمایی با سبک شناختی تکانشی بودند که از طریق اجرای MFFT  و به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه هشت نفره (آزمایش، گواه 1 و گواه 2) تقسیم شدند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات عبارت بودند از: آزمون‌های همتایابی اشکال آشنا، خرده آزمون رمزگردانی، آزمون معلم ساخته حل مسأله ریاضی، و آزمون هوش کتل.  گروه آزمایشی طی شش جلسه دو ساعته، راهبردهای حل مسأله ریاضی را از طریق شیوه به خود دستور دادن دریافت نمود، گروه 1 تحت آموزش سنتی قرار گرفت و در گروه گواه 2 مداخله‌ای نشد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره، نشانگر تأثیر شیوه آموزشی بر عملکرد حل مسأله ریاضی گروه آزمایشی بود (0/001=p).  

متن کامل [PDF 647 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۰/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۸۰/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۸۱/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb