Jafarian Namini F, Kormi Nouri R, yousefi Louyeh M. The Effect of Focused and Divided Attention on the Verbal and Action Memory of Dyslexic and Normal Students. Advances in Cognitive Sciences 2002; 4 (1) :25-36
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-438-fa.html
جعفریان نمینی فریبا، کرمی نوری رضا، یوسفی لویه مجید. تأثیر توجه متمرکز و تقسیمشده بر حافظه کلامی و عملی دانشآموزان نارساخوان و عادی
. تازه های علوم شناختی. 1381; 4 (1) :25-36
URL: http://icssjournal.ir/article-1-438-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
چکیده: (2907 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه فرآیندهای توجه دانشآموزان نارساخوان و عادی بر پایه دومحور توجه متمرکز (focused) و توجه تقسیم شده (divided)و بررسی تأثیر این شرایط بر کارکرد آنها در تکالیف حافظه عملی و کلامی (verbal) است. اساس این پژوهش، مدل کرمی نوری و همکاران (۱۹۹۴) است؛ با این تفاوت که مدل ذکر شده، روی افراد عادی انجام شده است. در این پژوهش ۵۶ دانشآموز (دختر و پسر) نارساخوان و عادی پایه چهارم شرکت داشتند. به منظور انتخاب گروه نمونه، از دو روش نمونهگیری چند مرحلهای و قضاوتی یا هدفمند استفاده شده است. ابزارهای مورد استفاده عبارتاند: تکالیف اولیه (کلامی و عملی)، تکالیف ثانویه، آزمون هوش ریون، آزمون آناگرام، آزمون یادآوری آزاد و آزمون یادآوری یا سرنخ. طرح پژوهش از نوع طرح پس آزمودنی با دو گروه مستقل (نارساخوان و عادی) میباشد. نتایج نشان داد که رمزگردانی عملی مؤثرتر از رمزگزدانی کلامی است و به یادآوری بهتری نیز میانجامد. همچنین توجه متمرکز به بهبود عملکرد حافظه منجر میشودو تأثیر آن بر رمزگردانی عملی بیشتر از رمزگردانی کلامی است و اراده سرنخ میتواند با تسهیل بازیابی، یادآوری اطلاعات در کودکان نارساخوان را بهبود بخشد. به ویژه در هر گروه استفاده از سرنخ اسم در تکالیف یادآوری همراه با رمزگردانی عملی، بر سرنخ فعل ارجح بود و شرایط توجه متمرکز بهتری را دربر داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/9/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1381/1/1