Nezamabadi Ashoori F, Karami Nouri R. Short- Term & Long-Term Memory in Deep and Surface Dyslexia Among Elementary School Children in Tehran. Advances in Cognitive Sciences 2002; 4 (1) :17-24
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-437-fa.html
نظامآبادی عاشوری فاطمه، کرمی نوری رضا، عشایری حسن. مطالعه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت در انواع نارساخوانی سطحی و عمیق در کودکان دبستانی شهر تهران
. تازه های علوم شناختی. 1381; 4 (1) :17-24
URL: http://icssjournal.ir/article-1-437-fa.html
1- مرکز مشاوره چالشمهر، تهران، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (3567 مشاهده)
هدف این تحقیق، فراهم آوردن اطلاعات در مورد حافظه کودکان نارساخوان جهت اطلاعرسانی به مدارس عادی و مراکز اختلالات یادگیری و پیش دبستانی، برای آگاهی از عملکرد این کودکان و اجرای برنامههای مناسب، به منظور کاهش مشکلات خواندن آنها میباشد. بدین منظور کلیه دانشآموزانی که به مراکز اختلالات یادگیری شماره 1 و 2 شهر تهران مراجعه کرده و بر اساس ارزیابیهای متخصصان این مراکز، نارساخوان تشخیص داده شده بودند، به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب گردیدند. پس از آن، گروه دانشآموزان عادی با روش همتا کردن نمونهها، از مناطق 20 گانه آموزش و پرورش شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس آزمون حافظه کوتاه مدت و بلند مدت برای هر یک از دانشآموزان اجرا شد. نتایج نشان داد که بین حافظه کوتاه مدت دو گروه نارساخوان سطحی و عمیق تفاوت معنیدار آماری وجود ندارد، ولی هر دو گروه با گروه عادی تفاوت معناداری نشان دادند. بین حافظه بلند مدت هر سه گروه نیز تفاوت مشاهده شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/9/1 | پذیرش: 1380/11/1 | انتشار: 1381/1/1