دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1387 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 13-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kareshki H. The Role of Achievement Goals in Self-Regulating Learning. Advances in Cognitive Science. 2009; 10 (3) :13-21
URL: http://icssjournal.ir/article-1-435-fa.html
کارشکی حسین. نقش اهداف پیشرفت در مولفه های یادگیری خودتنظیمی. تازه های علوم شناختی. 1387; 10 (3) :13-21

URL: http://icssjournal.ir/article-1-435-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران.
چکیده:   (320 مشاهده)
هدف: بررسی نقش اهداف پیشرفت در مولفه های یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان.
روش: آزمودنی ها شامل ۶۸۵ دانش آموز پایه سوم دبیرستان های شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.
ابزار: پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران، و پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت که روایی و اعتبار آنها احراز شده بود. آزمودنی ها بر اساس پاسخ به پرسشنامه اهداف پیشرفت و نیز برتری جهت گیری آنها در پنج گروه بدون هدف، اجتنابی، رویکردی، تبحری و اهداف چندگانه قرار گرفتند.
یافته ها: مقایسه میانگین مولفه های خودتنظیمی (شناخت، فراشناخت و مدیریت منابع) در آزمودنی های پنج گروه هدف، با روش تحلیل واریانس چند متغیره یک راهه نشان داد که میانگین های پنج گروه با همدیگر تفاوت دارند 
(p<۰/۰۰۱). انجام آزمون های تعقیبی توکی و شفه نشان داد که میانگین راهبردهای شناختی و مدیریت منابع در گروه های اجتنابی و بدون هدف از سایر گروه ها کمتر است (p<۰/۰۰۱)میانگین های یاد شده در سه گروه تبحری، رویکردی و چندگانه تفاوت معناداری نداشت. میانگین گروه بدون هدف، از اجتنابی ها هم کمتر بود (p<۰/۰۰۱)در مورد راهبردهای فراشناختی، مقایسه میانگین ها در بعضی گروه ها تفاوت داشت.
نتیجه گیری: فراهم کردن محیط ها و ساختارهای انگیزشی چندگانه و تبحری نقش مهمی در رشد مهارت ها و مولفه های خودتنظیمی دارد که لازم است اقداماتی در مورد آنها صورت گیرد.
متن کامل [PDF 181 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۷/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۸۷/۵/۱ | انتشار: ۱۳۸۷/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb