دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1387 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 69-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri S, Molavi H. A Study of Psychometric Characteristics of "Danielson's Social Skills Assessment for Children" in Adhd and Normal Primary Schoolchildren. Advances in Cognitive Science. 2008; 10 (1) :69-75
URL: http://icssjournal.ir/article-1-431-fa.html
امیری شعله، طبائیان راضیه، مولوی حسین. بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون در کودکان بهنجار و مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی مقطع ابتدایی. تازه های علوم شناختی. 1387; 10 (1) :69-75

URL: http://icssjournal.ir/article-1-431-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (312 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، هنجارگزینی و بررسی اعتبار، روایی تشخیصی و ساختار عاملی «مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون» در دو گروه بهنجار و مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی بوده است.
روش: به منظور دستیابی به هدف پژوهش، ۲۷۱ نفر از کودکان مقطع ابتدایی شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای و ۴۵ کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده از کلینیک های روان شناسی و روان پزشکی شهر اصفهان انتخاب شدند. «مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون» برای هر دو گروه اجرا شد.
یافته ها: ضریب آلفای کرونباخ برای گروه بهنجار
 ۰/۷۵ به دست آمد. نتیجه تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و بر اساس آزمون اسکری بیانگر وجود چهار عامل (زیر مقیاس رفتار پسندیده اجتماعی، زیر مقیاس تکانشگری، زیر مقیاس روابط با همگنان و زیر مقیاس مهارت های ارتباطی) در این مقیاس بود که در مجموع بیش از ۴۱/۶۸ درصد واریانس کل آزمون را تبیین کردند. رتبه های درصدی و نمره t به عنوان هنجارهای مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون محاسبه شد. ضریب روایی تشخیصی نمرات کل و عضویت گروهی برابر با ۰/۷۱ به دست آمد. نتایج تحلیل تمایزات نشان دهنده نقطه برش ۶۵/۶۹، حساسیت ۱۰۰ درصد و ویژگی ۹۱/۵ درصد بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های به دست آمده می توان گفت مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون ابزاری معتبر، با روایی بالا و ویژگی مطلوب برای کاربرد در پژوهش های روان شناختی و فعالیت های بالینی است.
متن کامل [PDF 341 kb]   (193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۸۶/۱۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۸۷/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb