 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Arabgol F,  Hayati M,  Hadid M. Prevalence of Attention - Deficit/Hyperactivity Disorder in a Group of University Students.  Advances in Cognitive Sciences 2004; 6 (1 and 2) :73-87
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-43-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. 
 2- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، تهران، ایران. 
 3- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (3814 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: اختلال بیشفعالی- کمتوجهی (ADHD) در بزرگسالان به عنوان یک بیماری مهم، روز به روز بیشتر  شناخته میشود، با این حال شیوع و عوارض آن در دانشجویان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه توصیفی، تخمین شیوع آن در گروهی از دانشجویان ایرانی میباشد.
روش: این مطالعه از نوع مقطعی است و در آن ۴۰۹ نفر از دانشجویان خوابگاه فاطمه الزهرا (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بعد از کنار گذاشتن ۱۶۵ نفر (بر اساس معیارهای خروج از مطالعه)، بقیه بر طبق پرسشنامه اختلال بیشفعالی- کمتوجهی کانرز که از نوع خود گزارشگری است بررسی شدند. دادهها با آزمونهای کای دو و فیشر بررسی شدند.
یافتهها: شیوع (ADHD) در جمعیت مورد مطالعه ۳/۷% به دست آمد (بر اساس شاخص بیشفعالی – کمتوجهی) که بیشترین فراوانی (%۷/۸) به زیر مقیاس B (بیشفعالی-بیقراری) و کمترین فراوانی (%۲) به زیر مقیاس D (مشکلات تصور کلی از فرد) و زیر مقیاس A (کمتوجهی-مشکل حافظه) مربوط بود. در گروه (ADHD)، میزان بالاتری از سابقه اختلال روانپزشکی و همچنین سابقه مصرف داروهای روانپزشکی وجود داشت.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که غربالگری دانشجویان دارای این اختلال و نیز بررسی بیشتر و معرفی آنها به روانپزشک به منظور درمان ضروری باشد تا از این طریق به بهبود عملکرد و روابط آنها کمک شود.
                     
                    
                    
                     
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1382/8/21 | پذیرش: 1382/10/22 | انتشار: 1383/1/1