دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 14-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roshandel Rad M, Nazari M A, Vahedi S. Developmental Study on Time Perception in 7-12 Year-old Children and the Corresponding Role of Attention. Advances in Cognitive Science. 2016; 18 (1) :14-21
URL: http://icssjournal.ir/article-1-405-fa.html
روشندل راد محبوبه، نظری محمد علی، واحدی شهرام. بررسی تحولی ادراک زمان در کودکان 7 تا 12 ساله و تعیین نقش توجه در آن. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (1) :14-21

URL: http://icssjournal.ir/article-1-405-fa.html


1- دانشگاه گیلان، بیمارستان شفا، گیلان، ایران.
2- گروه روانشناسی، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایران.
چکیده:   (805 مشاهده)
هدف:  مطالعات مختلف نشان داده ­اند که عوامل متعدد بر مدت زمان ادراک شده در کودکان اثر می­گذارند. در این مطالعه، به بررسی تحولی ادراک زمان در کودکان هفت تا ۱۲ ساله و نقش توجه در آن پرداخته شده است.
روش: ۱۲۰ نفر از دانش­ آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر رشت (پایه ­ی اول تا ششم) به­ طور خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها، از دو آزمون رایانه­ ای شامل آزمون عملکرد مداوم کانرز (CPT) و آزمون بازتولید زمانی استفاده شد. داده­ ها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) و تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) تحلیل شد.
یافته ­‌ها: ادراک زمان کودکان پایه­ های مختلف تحصیلی در تکلیف کوتاه­ مدت، از نظر آماری تفاوت معنا­داری نداشت، اما در تکلیف بلندمدت تفاوت معنا­دار بود. به عبارت دیگر، زمان بازتولید شده در بازه ­های زمانی بلند­مدت بهزمان مورد انتظار (زمان استاندارد) نزدیک­تر بودکه نشان می­دهد با افزایش سن، ادراک بازه ­های زمانی بلند­مدت (و نه کوتاه ­مدت) بهبود می­یابد. در تحلیل مانکووا، با ورود شاخص­ های توجه ( شامل پاسخ­ های درست، تعداد پاسخ­ های اعلان کاذب، خطای حذف، زمان واکنش و تغییرپذیری) به عنوان متغیر کوواریانس، ادراک زمان کودکان پایه­ های مختلف تحصیلی در تکلیف بلندمدت، از نظر آماری تفاوت معنا­داری نداشت.   
نتیجه گیری: یافته ­های این پژوهش نشان دادکه با افزایش سن و بهبود توانایی کنترل توجه در سنین بالاتر، زمان بازتولید شده به زمان فیزیکی نزدیک­تر شده و بنابرین ادراک بازه­ های زمانی بلند­مدت در کودکان بهبود می­‌یابد.
متن کامل [PDF 418 kb]   (504 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb