دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 63-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taziki M, Alizadeh H, Hakimirad E, Moghaddas A. The Comparison of Executive Functions in Children Residing in Orphanage and Those in Normal Conditions. Advances in Cognitive Sciences. 2016; 17 (4) :63-70
URL: http://icssjournal.ir/article-1-375-fa.html
تازیکی مصطفی، علیزاده حمید، حکیمی راد الهام، فرخی نورعلی، مقدس علیرضا. مقایسه‌ی کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی. تازه های علوم شناختی. 1394; 17 (4) :63-70

URL: http://icssjournal.ir/article-1-375-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
2- استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
4- دانشیار، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
5- استادیار، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (1352 مشاهده)
هدف: در این پژوهش، کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی و کودکان دارای شرایط عادی بررسی و مقایسه شدند.
روش: در سال ۱۳۹۰، در پژوهش پس 
رویدادیِ پیشِ رو، ۹۰ کودک پرورشگاهی شهر گرگان و ۹۰ کودک عادی در سه گروه سنی پنج تا هفت، نُه تا ۱۱ و ۱۳-۱۵ ساله بررسی شدند. از بین کودکان پرورشگاهی، از هر گروه سنی،۳۰ کودک با روش نمونه‌گیری در دسترس و کودکان عادی نیز در مرحله ی اول با روش نمونه‌گیری خوشه ای و سپس نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای به دست آوردن داده‌ها از پرسش نامه ی عصبی- روان‌شناختی و شخصیتی کولیج (۲۰۰۲) استفاده شد. داده‌ها با آزمون t مستقل، آنواو آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی در تمام دوره‌های سنی با کودکان عادی تفاوت معنادار دارد.
نتیجه‌گیری: دلیل ضعف کارکردهای اجرایی در کودکان پرورشگاهی می‌تواند ناشی از محرومیت‌های محیطی، موقعیت‌های اقتصادی-اجتماعی و فقدان والدین باشد.
متن کامل [PDF 350 kb]   (714 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/6/30 | پذیرش: 1394/8/30 | انتشار: 1394/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb