دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 1-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keyvanara M, Monadjemi S A, Oreyzi H. Analysis of the Relevance between Human Brain Response to Stimulants and the Consumers’ Personality. Advances in Cognitive Science. 2016; 18 (1) :1-13
URL: http://icssjournal.ir/article-1-342-fa.html
کیوان آرا مریم، منجمی سید امیرحسن، عریضی حمیدرضا. بررسی ارتباط بین پاسخ مغز انسان به مواد محرک و شخصیت فرد مصرف کننده. تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (1) :1-13

URL: http://icssjournal.ir/article-1-342-fa.html


1- گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (576 مشاهده)
هدف: یک مشکل اصلی در بررسی عوامل روانشناختی در پژوهش‌های مبتنی بر وابستگی به مواد این است که نمی‌توان به جهت علّی پاسخ داد که فردی که مواد مصرف می‌کند تحت تاثیر شخصیت خود به این سمت گرایش پیدا می‌کند و یا مصرف مواد سبب تغییر شخصیت فرد در جهت خاصی می‌شود.
روش: در این مقاله با استفاده از شبیه‌سازی عددی یک مدل ریاضی وجود ، پاسخ مغز انسان به مصرف یک دوز ماده‌ی محرک مت‌آمفتامین بررسی شد. این شبیه‌سازی‌ها قابلیت پیش‌بینی نحوه‌ی عملکرد فرد را بر اساس نوع شخصیت او نشان می‌دهند. پارامتر برونگرایی شخصیت افراد برای فرد درونگرا عدد ۰/۵ و فرد برونگرا عدد ۱/۵ را در نظر می‌گیرد. در این مقاله، داده‌ها در پژوهش جداگانه‌ای از میان مراجعه‌کنندگان مرد مبتلا به سوء‌مصرف مت‌آمفتامین به مراکز اقامتی میان‌مدت در شهر اصفهان جمع‌آوری شده‌اند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند یکی از علل گرایش مصرف‌کنندگان به این مواد به نوع شخصیت آن‌ها بازمی‌گردد. پس از مصرف یک دوز ماده‌ی محرک مت‌آمفتامین، افراد درونگرا با سرعت بیشتری به شخصیت پایه‌ی خود بازگشته اند و میزان سطح فعالیت مغز برای آن‌ها، نسبت به افراد برونگرا، کمتر بوده است.
نتیجه‌گیری: از طریق شبیه‌سازی عددی می‌توان برای کاهش گرایش به اعتیاد با توجه به جنبه‌ی‌ علّی آن عمل کرد. مشاهدات حاصل از شبیه‌سازی می‌توانند برای تداخل در سومصرف محرک‌ها و کاهش گرایش به این مواد استفاده شوند. جنبه‌های روانشناسی ارتباط متقابل برونگرایی شخصیت افراد و مصرف محرک‌ها مورد بحث قرار گرفته‌است.
متن کامل [PDF 543 kb]   (416 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb