دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 39-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejati V, Ashayeri H, Garousi Farshi M, Aghdasi M T. Dual Task Interference in Explicit and Implicit Sequence Learning in Youth and Elderly. Advances in Cognitive Sciences 2007; 9 (1) :33-39
URL: http://icssjournal.ir/article-1-336-fa.html
نجاتی وحید، عشایری حسن، گروسی فرشی میرتقی، اقدسی محمد تقی. اثر تداخلی تکلیف دوگانه در یادگیری صریح و ضمنی توالی حرکتی در سالمندان و جوانان . تازه های علوم شناختی. 1386; 9 (1) :33-39

URL: http://icssjournal.ir/article-1-336-fa.html


1- دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (2582 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش مقایسه میزان وابستگی به توجه در یادگیری صریح و ضمنی در دو گروه سنی سالمندان و جوانان بود.
روش: ابتدا نرم‌افزار تخصصی ارائه محرک‌های متوالی، ثبت زمان و خطای پاسخ و ارائه تکلیف آد بال طراحی شد. در این نرم‌افزار زمان پاسخ به محرک‌های متوالی و تعداد خطاها ثبت می‌گردید. در این پژوهش دو گروه سالمند و جوان در دو وضعیت یادگیری صریح و ضمنی (چهار گروه، هر گروه ۱۵ نفر) شرکت داده شدند. برای تحلیل یافته‌ها از آنالیز واریانس چندطرفه استفاده شد، به این‌ ترتیب که اثر سن، شرایط یادگیری (صریح و ضمنی) و نوع تحریک (توالی منظم و نامنظم)  بر کاهش زمان پاسخ و کاهش تعداد خطاها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: در گروه جوانان خطای پاسخ و زمان پاسخ کمتر و کارایی تکلیف دوم بیشتر بود. خطای پاسخ در شرایط ضمنی در هر دو گروه سالمند و جوان کمتر بود. در مرحله منظم خطای پاسخ و زمان پاسخ کمتر و کارایی تکلیف دوم بیشتر از مراحل نامنظم بود.
نتیجه ‏گیری: تداخل تکلیف دوگانه در شرایط یادگیری ضمنی کمتر از یادگیری صریح است. بر اساس  این یافته‌ها، یادگیری ضمنی نسبت به یادگیری صریح نیاز به توجه کمتری دارد و در شرایط تقسیم توجه (به‌ویژه در سالمندان)، بهتر است از شرایط یادگیری ضمنی استفاده شود.

 
متن کامل [PDF 154 kb]   (539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/8/1 | پذیرش: 1385/10/28 | انتشار: 1386/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb