دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 12-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari Mehrvarani Z. The Effect of Lifestyle-Based Stress Management Program on Improving Cognitive Schemas and Increasing Self-Coherence in Highly-Stressed Students. Adv Cogn Sci. 2015; 17 (2) :12-22
URL: http://icssjournal.ir/article-1-331-fa.html
نظری‌مهرورانی زهرا. اثر برنامه‌ی مدیریت استرس مبتنی بر سبک زندگی، بر اصلاح طرح‌واره‌های شناختی و افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس. تازه های علوم شناختی. 1394; 17 (2) :12-22

URL: http://icssjournal.ir/article-1-331-fa.html


کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور- مرکز تهران جنوب
چکیده:   (824 مشاهده)
هدف: در این تحقیق، اثر برنامه‌ی مدیریت استرس مبتنی بر سبک زندگی بر کاهش استرس، اصلاح طرح‌واره‌های شناختی و افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس دانشگاه پیام نور تهران بررسی شد.
روش: بدین منظور ۲۶ نفر از دانشجویان پراسترس دختر با میانگین سنی ۳۲ و انحراف استاندارد ۹/۸۲ انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند و سپس قبل و بعد از ارائه‌ی برنامه‌ی مدیریت استرس لرن (Learn)، به کلیه ی گزاره های پرسش نامه های استرس ادراک شده، طرح‌واره‌های یانگو، حس انسجام آنتونوسکی پاسخ دادند. برای تحلیل آماری داده‌های پژوهش، از شاخص‌های میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و آزمون‌های لون (Leven)، کولموگراف اسمیرنف (Kolmogrov-Smirnov) و تحلیل واریانس یک‌راهه و چند راهه (Anova & Manova variance analysis test) استفاده شد.
 یافته‌ها: داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس یک راهه و چند راهه تحلیل شد که حاکی از معناداری تفاوت نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه در استرس ادراک شده، برخی طرح‌واره‌های شناختی (محرومیت هیجانی، بیاعتمادی/ بدرفتاری، نقص/ شرم، شکست، ایثار و بازداری هیجانی) وحس انسجام است (۰/۰۵>p).
نتیجه‌گیری: بدین معنا که مداخله‌ی مدیریت استرس به کاهش استرس، اصلاح بعضی طرح¬واره‌های شناختی و نیز افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس منتهی شده است.
متن کامل [PDF 393 kb]   (332 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb