دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 40-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbali A, Besharat M A. Evaluating the possible relationship between the maternal emotional intelligence and children’s theory of mind. Advances in Cognitive Science. 2013; 15 (2) :40-49
URL: http://icssjournal.ir/article-1-297-fa.html
قربعلی اکرم، بشارت محمدعلی. رابطۀ هوش هیجانی مادران با توانایی نظریۀ ذهن کودکان. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (2) :40-49

URL: http://icssjournal.ir/article-1-297-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دکتر استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (250 مشاهده)
هدف: ارتباط نزدیک زوج مادر- کودک باعث شکل­گیری بسیاری از ویژگی­های روان‌شناختی کودک می­شود. نظریۀ ذهن کودک یکی از مجموعه توانمندی­هایی است که از این رابطه تأثیر می­پذیرد و هوش هیجانی مادر یکی از عوامل مؤثر بر توان­مندی­های کودک است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هوش هیجانی مادران با نظریۀ ذهن کودکان است.
روش: در این پژوهش که ۱۸۹ کودک (۱۰۲ پسر، ۸۷ دختر) چهار تا پنج سالۀ مهد­کودک­های شهر تهران همراه با مادرانشان در آن شرکت کردند، برای سنجش هوش هیجانی مادران از
فرم فارسی مقیاس هوش هیجانی (EIS) و برای سنجش توانایی نظریۀ ذهن از سه نمونه از تکالیف رایج باور کاذب(FBT) استفاده شد.
یافته­ ها:
یافته­های این پژوهش نشان داد که بین نمرۀ کلی هوش هیجانی مادران و مؤلفۀ بهره­وری هیجانی با نمرات کودکان در تکالیف باور کاذب رابطۀ معنادار وجود دارد.
نتیجه ­گیری: این نتایج بیانگر آن است که
والدین برای اینکه بتوانند مرجع و الگوی مناسبی برای کودکشان باشند، باید در تنظیم هیجان­های خود نوعی آگاهی هیجانی داشته باشند و واکنش و پاسخ­دهی هیجانی مناسبی ابراز کنند. همچنین آنها باید هنگام گفت و گو با فرزندانشان دربارۀ هیجان­ها طوری عمل کنند که آنها را در برابر میزان بهره­مندی از آگاهی هیجانی و توان تنظیم آن و در نتیجه دیدگاه­گیری و نظریۀ ذهن ایمن کند.
متن کامل [PDF 407 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb