دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1385 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 33-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tehranidoust M, Shahrivar Z, Pakbaz B, Rezaei A, Ahmadi F. Validity of Farsi Version of Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Advances in Cognitive Sciences. 2007; 8 (4) :33-39
URL: http://icssjournal.ir/article-1-266-fa.html
تهرانی دوست مهدی، شهریور زهرا، پاکباز بهاره، رضایی آزیتا، احمدی فاطمه. روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ) . تازه های علوم شناختی. 1385; 8 (4) :33-39

URL: http://icssjournal.ir/article-1-266-fa.html


1- گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
2- گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1206 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ) انجام شد.
روش: روایی نسخه‌های والد و آموزگار
(SDQ) در یک نمونه ۶۰۰ نفری از جامعه کودکان ۱۲-۶ ساله ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، نتایج (SDQ) با نتایج معاینه کودکان توسط روانپزشک کودک و نوجوان و مصاحبه تشخیصی ((K-SADS مقایسه شد. داده‌های مربوط به هنجاریابی و نقاط برش محاسبه شد.
یافته‌ها: نمرات به‌دست آمده از نسخه‌های والد وآموزگار
(SDQ) در تمام قسمت‌ها با یکدیگر همبستگی مثبت داشتند. مقایسه نمرات شاخص‌های پرفعالیتی و نمره کلی مشکلات تشخیص‌های روان‌پزشکی نشان داد که (SDQ) از روایی مطلوبی برخوردار است. نقاط برش به‌دست آمده با مطالعات سایر کشورها هم‌خوانی داشت.
نتیجه‌گیری: نسخه فارسی
(SDQ) از مشخصات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌تواند برای یافتن مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان ایرانی ابزار غربالگری مناسبی باشد. لازم است مطالعه مشابهی نیز برای جمعیت نوجوانان انجام شود.
 
متن کامل [PDF 619 kb]   (311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۵/۶/۲ | پذیرش: ۱۳۸۵/۸/۱ | انتشار: ۱۳۸۵/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb