Tehranidoust M, Shahrivar Z, Pakbaz B, Rezaei A, Ahmadi F. Validity of Farsi Version of Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Advances in Cognitive Sciences 2007; 8 (4) :33-39
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-266-fa.html
1- گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
2- گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده: (5191 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی روایی نسخه فارسی پرسشنامه تواناییها و مشکلات (SDQ) انجام شد.
روش: روایی نسخههای والد و آموزگار (SDQ) در یک نمونه ۶۰۰ نفری از جامعه کودکان ۱۲-۶ ساله ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، نتایج (SDQ) با نتایج معاینه کودکان توسط روانپزشک کودک و نوجوان و مصاحبه تشخیصی ((K-SADS مقایسه شد. دادههای مربوط به هنجاریابی و نقاط برش محاسبه شد.
یافتهها: نمرات بهدست آمده از نسخههای والد وآموزگار (SDQ) در تمام قسمتها با یکدیگر همبستگی مثبت داشتند. مقایسه نمرات شاخصهای پرفعالیتی و نمره کلی مشکلات تشخیصهای روانپزشکی نشان داد که (SDQ) از روایی مطلوبی برخوردار است. نقاط برش بهدست آمده با مطالعات سایر کشورها همخوانی داشت.
نتیجهگیری: نسخه فارسی (SDQ) از مشخصات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتواند برای یافتن مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان ایرانی ابزار غربالگری مناسبی باشد. لازم است مطالعه مشابهی نیز برای جمعیت نوجوانان انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1385/6/2 | پذیرش: 1385/8/1 | انتشار: 1385/10/1