دوره 16، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 31-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noferesti A, Parhoon H, Momeni K. Cognitive Inflixibility And Problem Solving Styles Among Ruminative And Nonruminative Students. Adv Cogn Sci. 2014; 16 (3) :31-41
URL: http://icssjournal.ir/article-1-254-fa.html
نوفرستی اعظم، پرهون هادی، مومنی خدا مراد. مقایسۀ انعطاف‌ناپذیری شناختی و سبک‌های حل‌مسأله در دانشجویان دارای نشخوار فکری و بدون نشخوار فکری. تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (3) :31-41

URL: http://icssjournal.ir/article-1-254-fa.html


1- عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه خوارزمی
2- دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی
3- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده:   (918 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ انعطافناپذیری شناختی و راهبردهای حلمسأله در دانشجویان دارای نشخوار فکری و بدون نشخوار فکری اجرا شد.
روش: این پژوهش از حیث هدف بنیادی و از نظر شیوۀ جمع
آوری دادهها توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل میدادند که بعد از انتخاب تصادفی چهار دانشگاه ، 400 دانشجو با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و مقیاسهای سبک پاسخدهی و افسردگی بک برای آنها اجرا شد. بعد از تحلیل اولیه، 60 نفر به عنوان نمونۀ هدف انتخاب و به دو گروه نشخوارکننده و غیرنشخوارکننده تقسیم شدند. در مرحلۀ بعد آزمون گنجینۀ لغات، کارتهای ویسکانسین و پرسش‌نامۀ سبکهای حل مسأله اجرا شد. نتایج با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس تحلیل شد.
یافته
ها: یافتهها نشان دادند که از نظر خطای درجاماندگی و شکست در حفظ مجموعهسازی افراد دارای نشخوار فکری و بدون نشخوار فکری تفاوت معناداری دارند. همچنین بین گروهها فقط در راهبرد درماندگی و مهارگری تفاوت معنادار وجود دارد و در سایر راهبردهای حل مسأله دو گروه تفاوت معناداری ندارند.
نتیجه
گیری: با استفاده از درمان درجاماندگی میتوان نشخوار فکری و افسردگی را کاهش داد، بنابراین درمانگران با یافتن فنونی برای افزایش انعطافپذیری شناختی و آموزش آن به بیماران میتوانند افقهای تازهای در برابر درمان افسردگی ایجاد کنند.
متن کامل [PDF 387 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb